Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. III SA/Wa 768/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Konrad Aromiński,, asesor WSA Piotr Wróbel, Protokolant referent stażysta Klaudia Staręga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2023 r. sprawy ze skargi L. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s.k.a. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla interpretację indywidualną w zaskarżonej części, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz L. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s.k.a. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Z akt sprawy wynika, że 28 października 2022 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS" lub "Organ") wpłynął wniosek L. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. komandytowo-akcyjna (dalej: "Skarżąca" lub "Spółka") w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego. Skarżąca jest polską firmą deweloperską, objętą w Polsce nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w podatku dochodowym, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy. Przedmiotem działalności Spółki jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Spółka w ramach swojej działalności realizuje m.in. projekty deweloperskie (budowa i sprzedaż nieruchomości mieszkaniowych). Prawidłowe funkcjonowanie projektów deweloperskich realizowanych przez Spółkę, w tym pozyskanie potencjalnych nabywców lokali mieszkaniowych/usługowych oraz uzyskanie satysfakcjonującej ceny sprzedaży, zależy nie tylko od jakości samych nieruchomości mieszkaniowych, działań marketingowych, ale też w istotnej mierze powiązane jest z koniecznością wytworzenia odpowiedniej infrastruktury służącej nieruchomości mieszkaniowej (dalej: "Infrastruktura"). Infrastruktura ta może mieć postać infrastruktury drogowej (np. droga publiczna służąca połączeniu sieci dróg wewnętrznych związanych z nieruchomością mieszkaniową z siecią dróg publicznych, chodniki, przystanki, sieć kanalizacji deszczowej, sygnalizacja świetlna), części sieci doprowadzających/odprowadzających media (np. woda, gaz, energia elektryczna, ścieki), przyłączy do tych sieci lub innej infrastruktury technicznej (np. tereny zielone, miejsca rekreacji). Spółka w związku z realizowaną inwestycją mieszkaniową może też ponosić nakłady na przebudowę istniejącej już Infrastruktury (np. przebudowę skrzyżowań, poszerzenie dróg publicznych). Wykonanie wyżej wymienionej Infrastruktury będzie finansowane ze środków Spółki. Do jej wytworzenia Spółka będzie korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych, którzy z tytułu świadczonych usług (usługi budowalne, projektowe, inne wymagane - pomocnicze) i dostarczanych towarów będą wystawiać na Spółkę faktury (kontrahenci będący podatnikami VAT czynnymi) lub rachunki (podmioty nie będące czynnymi podatnikami VAT). W mniejszym zakresie Infrastruktura powstawać może z wykorzystaniem sił własnych Spółki. Infrastruktura wykonana przez Spółkę lub na jej zlecenie może znajdować się na gruncie, do którego Spółka posiada prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego. Mogą mieć miejsce również przypadki, w których Infrastruktura będzie wykonywana na gruncie nie należącym do Spółki, lecz będącym własnością innego podmiotu, najczęściej właściwej jednostki samorządu terytorialnego (w takich sytuacjach Spółka uzyska odpowiednie prawo do władania nieruchomością w zakresie niezbędnym dla wykonania Infrastruktury). Obejmuje to zarówno sytuacje, w których Spółka przed przekazaniem Infrastruktury nie będzie posiadała tytułu własności/prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości, jak też sytuacje, w których Spółka będzie przed rozpoczęciem wykonywania Infrastruktury właścicielem lub użytkownikiem wieczystym gruntów, lecz ze względu na ustalone warunki, Spółka przeniesie na rzecz późniejszego gestora Infrastruktury własność/prawo użytkowania wieczystego gruntu, a następnie wytworzy i przekaże na jego rzecz określoną Infrastrukturę. Opisywaną Infrastrukturę, po jej wybudowaniu, Spółka zamierza przekazać jednostkom samorządu terytorialnego (np. drogi), spółkom komunalnym (np. fragment sieci wodociągowej, przyłącza do sieci wodociągowej) bądź właścicielom sieci, do której Infrastruktura (np. fragment sieci gazowej lub sieci energetycznej, przyłącze do sieci gazowej lub do sieci energetycznej) ma być przyłączona. Jest to podyktowane uwarunkowaniami prawnymi wskazującymi, który z wymienionych wyżej podmiotów jest odpowiedzialny za zarządzanie i utrzymywanie w należytym stanie danego rodzaju przekazywanej Infrastruktury (wszystkie ww. podmioty są dalej określane mianem "Przejmujący"). Koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wytwarzaniem Infrastruktury w zakresie objętym wnioskiem o interpretację nie będą wydatkami wymienionymi w art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 258, dalej: "u.p.d.o.p."). Do głównych kategorii tych kosztów należeć będą koszty usług budowlanych zaangażowanych wykonawców, koszty zakupu materiałów, koszty usług projektowych, innych usług niezbędnych do wykonania Infrastruktury w wymaganym standardzie i zgodnie z wymogami prawnymi, koszty wykupu gruntów, na których położona będzie wytwarzania Infrastruktura. Przejmujący nie będzie podmiotem powiązanym ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Między Przejmującym a Spółką nie będą też zachodziły powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przejmujący będzie posiadał na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenie działalności gospodarczej. Przekazanie Infrastruktury będzie odbywać się na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Przejmującego, położonego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przekazanie Infrastruktury może przybierać jedną z niżej wymienionych postaci (Warianty Przekazania Infrastruktury):

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00