Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. III FSK 3073/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący – Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia NSA Anna Dalkowska, Sędzia WSA (del.) Mirella Łent (sprawozdawca), Protokolant Izabela Dalkowska-Jóźwiak, po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O.S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 1426/19 w sprawie ze skargi O.S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. nr KOA 3291/Fi/16 w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 stycznia 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 1426/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę O. SA w Warszawie na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego Warszawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r.

W uzasadnianiu Sąd I instancji podał, że decyzją z dnia 26 listopada 2014 r. Wójt Gminy C. określił skarżącej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za rok 2009 w kwocie 40.377 zł. Postanowieniem z dnia 1 grudnia 2014 r. ww. decyzji nieostatecznej Wójt nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Strona dokonała wpłaty zobowiązania w dniu 5 grudnia 2014 r. w wysokości 65.798 złotych tytułem dopłaty do podatku od nieruchomości za 2009 r. wraz z odsetkami. Jednak w dniu 15 grudnia 2014 r. skarżąca wniosła odwołanie od powyższej decyzji z dnia 26 listopada 2014 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, w którym zostały podniesione zarzuty naruszenia przez organ pierwszej instancji przepisów postępowania podatkowego oraz przepisów prawa materialnego. SKO decyzją z dnia 17 maja 2016 r. na podstawie art. 233 § 1 pkt.2 lit. a) w zw. z art. 208 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm., dalej: O.p.) w całości uchyliło zaskarżoną decyzję i umorzyło postępowanie w sprawie. Wójt decyzją z dnia 14 czerwca 2016 r. orzekł o stwierdzeniu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r. w kwocie 65.798 złotych na rzecz skarżącej. Wnioskiem z dnia 4 lipca 2016 r. pełnomocnik skarżącej wniósł o uzupełnienie, na podstawie art. 213 § 1 O.p., powyższej decyzji poprzez uzupełnienie rozstrzygnięcia w zakresie odsetek od nadpłaty. Po rozpoznaniu wniosku, Wójt decyzją z dnia 29 lipca 2016 r. na podstawie art. 213 § 1 O.p. odmówił wypłaty odsetek od nadpłaty. Pełnomocnik skarżącej wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji z dnia 14 czerwca 2016 r. Pełnomocnik podniósł, że decyzja o odmowie uzupełnienia decyzji z dnia 14 czerwca 2016 r. została doręczona do Spółki 4 sierpnia 2016 r. W uzasadnieniu pełnomocnik skarżącej zaznaczył, że w przedmiotowej sprawie doszło do powstania nadpłaty co zostało potwierdzone zaskarżoną decyzją, jednakże Wójt nie naliczył i nie wypłacił oprocentowania od tej nadpłaty. A zatem kwota nadpłaty ustalona przez organ nie jest prawidłowa, gdyż nie zostało uwzględnione, iż od powstałej nadpłaty należne jest również oprocentowanie za okres od dnia pobrania nienależnego podatku. Decyzją z 4 kwietnia 2019 r. SKO utrzymało w mocy decyzję Wójta.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00