Porada
Czy po stronie pracownika powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego korzystania z samochodu elektrycznego będącego własnością pracodawcy
PROBLEM
Spółka z o.o. jest nieformalnie zobowiązana przez importera do przekazania dla każdego pracownika z działu handlowego do używania auta elektrycznego. Spółka jest opodatkowana estońskim CIT. Minimalny limit kilometrów na 2 lata to 30 tys. km. Celem przekazania takiego auta jest demonstrowanie takiego samochodu potencjalnym klientom oraz aby pracownik zapoznawał się z funkcjonalnością samego auta, infrastrukturą związaną z używaniem auta elektrycznego i przyzwyczajeniem mentalnym do sprzedawania elektryków. Jednocześnie nie będą to samochody demo i nie będą służyły wyłącznie do prezentacji, czy odbywania jazd próbnych przez klientów. Samochody będą przyjęte na środki trwałe w związku z tym, że będą użytkowane przez minimum 2 lata w ramach umowy leasingu operacyjnego (bilansowo - leasing finansowy). Na samochody będzie udzielona dotacja w ramach programu „Mój elektryk". 1. Czy po stronie pracownika powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego korzystania z samochodu będącego własnością pracodawcy? Czy po stronie pracownika oraz pracodawcy powstaną skutki w zakresie obowiązków związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym? 2. Czy pracodawca może wydawać polecenia pracownikowi co do wykonania pracy poza dobową normą czasu pracy? 3. Czy można uznać, że jest to świadczenie barterowe, czyli pracownik wykonuje polecenie służbowe, za które wynagrodzenie jest w postaci rzeczowej tj. możliwość wykorzystywania auta do celów prywatnych? 4. Jaka byłaby wysokość ryczałtu za używanie samochodu służbowego do celów prywatnych w przypadku sporządzenia umowy lub aneksu do umowy, który przyznawałby pracownikowi prawo do korzystania z samochodu dla celów prywatnych? 5. W jakiej wysokości odliczyć VAT od rat leasingowych i wydatków eksploatacyjnych?6. Czy z tytułu tych wydatków i kosztów wystąpi konieczność opodatkowania dochodów ryczałtem od spółek? 7. Czy można zastosować stawkę amortyzacyjną w wysokości 2% dla samochodów nabytych ze środków pochodzących z dotacji?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right