Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2208/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 621/19 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 stycznia 2019 r. nr DWIM-WA.551.9.2017.MC w przedmiocie wyznaczenia organizacji do wykonywania wspólnego poboru wynagrodzeń za korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 października 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 621/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia A. z siedzibą w W., [...], na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 stycznia 2019 r., znak: DWIM-WA.551.9.2017.MC, którą utrzymano w mocy własną decyzję organu z dnia 2 czerwca 2016 r., znak: DWIM/527/16, o wyznaczeniu Związku A. z siedzibą w W., [...], do wykonywania wspólnego poboru wynagrodzeń za korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych na polu eksploatacji odtwarzanie.

W ocenie Sądu, zaistniały podstawy do działania Ministra na podstawie art. 1071 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 666), zwanej dalej "p.a.", a wybór wskazanej przez Ministra organizacji zbiorowego zarządzania nie był dowolny. Nie można w tym zakresie doszukać się naruszenia prawa materialnego.

Sąd stwierdził, że dla powyższej oceny nie ma znaczenia częściowy brak zatwierdzenia tabeli wynagrodzeń (tu: dotyczący hoteli oraz tańca), ponieważ w pozostałej części zatwierdzenie tabeli stało się prawomocne. W tych warunkach zaistniały przesłanki z ww. przepisu, ponieważ mamy do czynienia z prawomocnie zatwierdzonymi tabelami wynagrodzeń oraz nie doszło do zawarcia przez organizacje zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi na polu eksploatacji odtwarzanie porozumienia dotyczącego poboru wynagrodzeń za korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych na tym polu w ciągu 6 miesięcy od daty prawomocnego zatwierdzenia tabel. Tym samym, zarzut skargi sprowadzający się do twierdzenia, że Minister nie był uprawniony do wszczęcia i prowadzenia postępowania w powyższym zakresie jest niezasadny. Wobec tego nie doszło do naruszenia powołanych przez skarżącego przepisów prawa materialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00