Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. I SA/Ol 1/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski Sędziowie sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) sędzia WSA Jolanta Strumiłło po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 21 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 9 listopada 2023r., nr 2801-IOD.4104.34.2023 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie na rzecz strony skarżącej M. P. kwotę 4.683,00 zł (cztery tysiące sześćset osiemdziesiąt trzy złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z 17 sierpnia 2023 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w B. (dalej jako: "Naczelnik US", "organ I instancji") odmówił M. P. (dalej jako: "strona", "skarżąca") stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonanej 14 lipca 2020 r. transakcji zakupu działki gruntu o powierzchni 215,00 ha, położonej w P., gm. B. na podstawie aktu notarialnego rep. [...].

Po rozpatrzeniu odwołania Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (dalej jako: "DIAS"’, "organ odwoławczy", "organ II instancji") decyzją z 9 listopada 2023 r. rozstrzygnięcie organu I instancji utrzymał w mocy.

Jak wynika z przekazanych wraz ze skargą akt podatkowych sprawy oraz uzasadnienia decyzji, skarżąca wnioskiem z 14 lipca 2023 r. zwróciła się o zwrot ww. nadpłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych. Wskazała, że gospodarstwo rolne nabyła celem powiększenia posiadanego gospodarstwa rolnego o powierzchni 83,3001 ha. Do wniosku załączyła oświadczenie, że w latach 2021-2023 nie uzyskała żadnej pomocy de minimis.

DIAS wyjaśnił, że przedmiotem sporu w sprawie jest zasadność odmowy przyznania zwolnienia podatkowego, o jakim mowa w art. 9 pkt 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815, ze zm.), dalej jako: "u.p.c.c.", do wysokość dopuszczalnej kwoty stanowiącej pomoc de minimis przewidzianej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9), dalej jako: "rozporządzenie nr 1408/2013", jeżeli całkowita kwota podatku kwotę tę przekracza. Podał, że zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 tej ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem, że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu nr 1408/2013.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00