Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. I SA/Bk 10/24

1. Sam fakt posiadania przez związek powiatowo-gminny 100% udziałów w spółce komunalnej oraz wykonywanie przez tą spółkę wyłącznie zadań publicznych związku, nie powoduje jeszcze wyłączenia podmiotowego wynikającego z art. 15 ust. 6 u.p.t.i.u.

2. Brak przymiotu organu władzy publicznej, a co za tym idzie faktycznego władztwa publicznego w sprawach ogólnych oraz indywidualnych, jest podstawową przeszkodą do zastosowania art. 15 ust. 6 u.p.t.i.u., gdyż wyłącznie jednostka (spółka) działająca jako organ władzy publicznej, posiadająca wszelkie kompetencje decyzyjne organu władzy publicznej, nie będzie uznawana za podatnika w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Teza urzędowa

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Justyna Siemieniako, Sędziowie sędzia WSA Marcin Kojło, sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 7 lutego 2024 r. sprawy ze skargi D. Sp. z o.o. w S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 listopada 2023 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.563.2023.2.ŻR w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 8 sierpnia 2023 r., uzupełnionym pismem z 19 października 2023 r., Dolina Krynki Sp. z o.o. z siedzibą w Sokółce (dalej również jako: "wnioskodawca:, "skarżąca" bądź "Spółka") zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "organ interpretacyjny", "Dyrektor KIS") o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. We wniosku przedstawiono następujący opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

Powiat Sokólski i Gmina Krynki położona na terenie powiatu sokólskiego, utworzyły w oparciu o art. 72a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526, dalej: "u.s.p.") Związek Powiatowo-Gminny "Dolina Krynki", a następnie, na podstawie Uchwały Zgromadzenia Związku, zawiązały Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - "Dolina Krynki Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Siedziba Związku mieści się w Sokółce przy ul. [...], gdzie mieści się też siedziba Powiatu. Związek został następnie wpisany do Rejestru Związków Powiatowo-Gminnych, prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pod nr 24. Statut Związku ogłoszony został w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego z dnia 24 lutego 2022 r. poz. 840.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00