Wyrok NSA z dnia 3 marca 2023 r., sygn. II GSK 25/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. z o.o. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 12 września 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 302/19 w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 4 lutego 2019 r. nr BP.501.1470.2018.0993.GD11.442 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 12 września 2019 r., sygn. III SA/Gd 302/19 oddalił skargę T. Sp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej: spółka, strona, skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD) z 4 lutego 2019 r. nr BP.501.1470.2018.0993.GD11.442 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu 19 lipca 2018 r. w miejscowości Kwidzyn na drodze krajowej nr 55 inspektorzy ITD. przeprowadzili kontrolę zespołu pojazdów składającego się z ciągnika samochodowego marki DAF o nr rej. [...] oraz naczepy marki D-TEC o nr rej. [...], kierowanego przez M.S.. Kierowca wykonywał krajowy transport drogowy rzeczy w imieniu spółki. Kontrolę udokumentowano protokołem z 19 lipca 2018 r. W trakcie kontroli stwierdzono naruszenia przepisów o transporcie drogowym: przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o czas powyżej 15 minut do jednej godziny, za każdą następną rozpoczętą godzinę; przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut, za każde następne rozpoczęte 30 minut; skrócenie dziennego czasu odpoczynku o czas jednej godziny, za każdą następną rozpoczętą godzinę; przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o czas powyżej jednej godziny do czterech godzin; używanie tej samej wykresówki lub karty kierowcy przez kilku kierowców.