Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 lutego 2023 r., sygn. I FSK 1998/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, Sędzia NSA Zbigniew Łoboda, Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 16 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Kr 1244/18 w sprawie ze skargi Gminy K. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy K. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Postępowanie przed organem podatkowym.

1.1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, postanowieniem z dnia 18 września 2018r., odmówił wszczęcia postępowania w sprawie z wniosku Gminy K. z dnia 13 lipca 2018r. (data wpływu 23 lipca 2018r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy Hali Sportowej.

1.2. We wniosku Gmina wskazała, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny. Gmina realizuje projekt pn. "[...]" - obecnie Szkole Podstawowej w K., realizowanego w ramach Programu [...]. Przedmiotem przedsięwzięcia objętego wnioskiem jest budowa pierwszej w Gminie pełnowymiarowej hali widowiskowo-sportowej wraz z zapleczem szatniowo-sanitarnym i łącznikiem komunikacyjnym do istniejącego budynku Szkoły Podstawowej, w "postaci obudowanej kładki nad potokiem K. oraz zagospodarowaniem terenu w miejscowości K. Projektowany obiekt składa się z kilku segmentów o zróżnicowanych gabarytach, połączonych funkcjonalnie w osi północ-południe za pomocą szklanych przewiązek. Bezpośrednio do segmentu hali prowadzi od budynku Szkoły Podstawowej łącznik komunikacyjny doprowadzający uczniów na zajęcia. Przechodząc w kierunku południowym, projektowane segmenty budynku charakteryzują się niniejszymi gabarytami, dostosowanymi do otaczającej zabudowy. Podstawę realizacji przedsięwzięcia stanowi dokumentacja budowlana, która oprócz hali widowiskowo-sportowej, zawiera także projekt budynku przyszkolnego basenu krytego z zapleczem szatniowo-sanitarnym, jako kolejnych segmentów skomunikowanych z segmentami hali sportowej i jej zaplecza. Z racji występowania w jednym projekcie budowlanym obydwu obiektów, które stanowić będą dla Gminy kosztowną inwestycję, do potrzeb realizacyjnych oraz wniosku o dofinansowanie wprowadzono podział na dwa etapy: etap I - budowa hali widowiskowo-sportowej z zapleczem szatniowo-sanitarnym wraz z łącznikiem komunikacyjnym i zagospodarowaniem terenu - stanowiący przedmiot wniosku o dofinansowanie składanym do MSiT w roku 2017 oraz etap II obejmujący projekt basenu z zapleczem szatniowo-sanitarnym, który nie stanowi przedmiotu wniosku o dofinansowanie (składany do MSiT w roku 2018). W przedmiotowym obiekcie zaplanowano również zakup wyposażenia stałego hali oraz sportowego wyposażenia ruchomego. W hali znajdzie się również trybuna stała oraz trybuna rozkładana, ścianka wspinaczkowa, sala ćwiczeń, kawiarenka, stanowisko spikerskie na antresoli. Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu to dzień 1 czerwca 2017r. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to dzień 31 grudnia 2019r. Rozpoczęcie jednak się opóźniło, co do terminu planowanego (umowa o dofinansowanie podpisana w dniu 27 września 2017r.). Całkowity planowany koszt inwestycji wynosi 10 203 000,00 zł brutto, w tym wartość dofinansowania 4 000 000,00 zł. Na dzień składania wniosku planowany koszt inwestycji wzrósł do kwoty 10 303 000,00 zł. We wniosku cała kwota podatku VAT ustalona została, jako koszt niekwalifikowany. Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od dnia zakończenia inwestycji. Faktury za wykonywanie ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę K., jako Nabywcę oraz Urząd Gminy K., jako Odbiorcę. Obiektem sportowym zarządzać będzie Centrum-Kultury w K. - samorządowa instytucja kultury, która funkcjonuje w Gminie K. Centrum Kultury posiada osobowość prawną, jest odrębną jednostką od Gminy K. Po wykonaniu obiektu, pomiędzy Centrum Kultury, a Gminą K. zawarta zostanie umowa najmu. W ramach umowy najmu Centrum Kultury będzie zobowiązane pokrywać koszty wynajmu całego obiektu. Czynsz roczny Dzierżawy będzie wynosił 1% udziału własnego Gminy K. w inwestycji pn. "[...]". Zgodnie z powyższym czynsz miesięczny będzie wyliczany proporcjonalnie do czynszu rocznego, tj. kwota roczna czynszu/12 miesięcy. W kwocie czynszu miesięcznego znajduje się podatek VAT 23%. Planowany udział własny brutto Gminy K. to 6 303 000,00 zł. Czyli roczny planowany czynsz brutto wynosi 63 030,00 zł. Miesięczny planowany czynsz brutto wynosi 5 252,50 zł. Czynniki brane pod uwagę przy kalkulacji czynszu to zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę Hali Sportowej. Czynsz będzie umożliwiał zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę Hali Sportowej w okresie 100 lat. Stosunek wartości rocznego czynszu dzierżawnego do poniesionych nakładów na przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji wyliczony z planowanych kwot wynosi 1% (63 303,00 zł*100/6 303 000,00 = 1%). Czynsz dzierżawny nie będzie skalkulowany z uwzględnieniem realiów rynkowych. Inwestycja budowania Hali Sportowej jest w trakcie realizacji. Gmina K. budynek Hali Sportowej będzie planowała wydzierżawić na rzecz Centrum Kultury na okres 10 lat. W planach Gmina ma przedłużenie okresu dzierżawy po zakończeniu pierwszej umowy. Zadaniem Centrum Kultury będzie zarządzanie halą widowiskowo-sportową w K. oraz wykonywaniem działalności związanej z upowszechnianiem w tymże obiekcie działań z zakresu kultury fizycznej i sportu. Obiekt przeznaczony będzie na realizację zajęć z zakresu sportu i wychowania fizycznego. Podstawowym celem realizacji zadania inwestycyjnego jest rozszerzenie istniejącej infrastruktury sportowej, poprzez stworzenie nowego - niedostępnego dotychczas obiektu sportowego. Tym samym, celem przedsięwzięcia jest rozwój przyszkolnej infrastruktury sportowej na terenie Gminy K., przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego, a także służącej lokalnym klubom sportowym i całej lokalnej społeczności (mieszkańcom Gminy K.). Gmina na swoim terytorium nie posiada tego typu obiektu, jego budowa umożliwi mieszkańcom aktywizację sportową, poprzez korzystanie z niedostępnej dotychczas infrastruktury, pozwoli na aktywniejsze spędzanie czasu wolnego i wzmożenie aktywności fizycznej w dyscyplinach dotychczas niedostępnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00