Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. I SA/Ol 441/22

Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego na podstawie art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. nie ma zastosowania w sytuacjach, gdy przedstawione w jej toku nowe dowody lub okoliczności faktyczne nie mają charakteru istotności zdolnego wpłynąć na odmienne rozstrzygnięcie sprawy zakończonej decyzją ostateczną.

Teza od Redakcji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska Sędziowie sędzia WSA Andrzej Brzuzy asesor WSA Anna Janowska (sprawozdawca) Protokolant referent Elżbieta Parda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 listopada 2022r. sprawy ze skargi P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2022r., nr SKO.53.1140.2021 w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji własnej, po wznowieniu postępowania, w sprawie zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oddala skargę.

Uzasadnienie

P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w L. (następca prawny C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L.) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z 30 czerwca 2022 r. w przedmiocie odmowy uchylenia, po wznowieniu postępowania administracyjnego, decyzji ostatecznej w sprawie zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.

Z przedstawionych wraz ze skargą akt administracyjnych wynikał następujący stan faktyczny i prawny sprawy:

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie decyzją z 28 czerwca

2017 r. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Olsztyna z 1 września 2016 r.

w sprawie określenia Spółce C. do zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie

z przeznaczeniem za 2011 r. w kwocie 1.466.897,91 zł wraz z odsetkami za zwłokę. W uzasadnieniu tej decyzji wskazano, że w wyniku kontroli zakwestionowano wydatki na usługi edukacyjne zrealizowane przez organ prowadzący szkoły, które nie dotyczyły bezpośrednio zadań poszczególnych szkół. Organ odwoławczy wskazał, że wydatki zostały poniesione na podstawie umów z 1 marca 2009 r. zawartych pomiędzy zleceniodawcą - Spółką C. reprezentowaną przez prokurenta J. P., a zleceniobiorcą – C. J. L., prowadzącym działalność gospodarczą w L. pod tym samym adresem co Spółka C. i będącym jednocześnie Prezesem Zarządu Spółki C. Przedmiotem umów były usługi edukacyjno-pedagogiczne polegające na prowadzeniu nauczania w objętych kontrolą szkołach, w ramach odrębnie zawartych umów. Umowy zostały zawarte na czas nieokreślony. Do umów zawarto 3 aneksy: z 20 grudnia 2010 r., z 25 marca 2011 r. i z 30 września 2011 r. zmieniające zasady ustalania wynagrodzenia. W toku kontroli stwierdzono, że oświadczenie o przestrzeganiu wymagań określonych w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.), dalej jako: "ustawa o systemie oświaty", niezbędne przy ubieganiu się o wpis szkoły do ewidencji, złożyła Spółka C, a nie J. L., pomimo że nauczycieli zatrudniał J. L. Zdaniem organu, dotacje winny być przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań w zakresie kształcenia wychowania i opieki, a nie na opłacanie pośredników. Dodatkowo to organ prowadzący szkołę powinien sprawować kontrolę, aby nauczyciele posiadali odpowiednie kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych, zapewniające należyty poziom nauczania. W ocenie organu, wydatków na usługi edukacyjne świadczone przez firmę C. J. L. nie można zaliczyć do wydatków bieżących, które w sposób bezpośredni służyły realizacji celów i zadań w zakresie kształcenia wychowania i opieki. Działanie organu prowadzącego było niecelowe i nie przyczyniało się do lepszej realizacji procesu kształcenia, a wręcz narażało organ prowadzący szkoły na koszty pośrednictwa, niestanowiące kosztów realizacji procesu kształcenia i edukacji. Zdaniem organu, aby spełnić wymogi określone w art. 7 ust. 3 pkt 6 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę winien bezpośrednio zatrudniać nauczycieli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00