Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 26 października 2022 r., sygn. II SA/Gd 336/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz (spr.) Sędziowie: Asesor WSA Justyna Dudek-Sienkiewicz Sędzia WSA Diana Trzcińska Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Diana Wojtowicz po rozpoznaniu w dniu 26 października 2022 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi Z. G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 31 marca 2022 r. nr WI-IV.7843.3.4.2022.ESD w przedmiocie sprzeciwu w sprawie wykonania robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Skarga Z. G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z 31 marca 2022r. utrzymującą w mocy decyzję Starosty Słupskiego z 18 lutego 2022r. wnoszącą sprzeciw wobec zamiaru wykonania robót budowlanych, polegających na budowie ogrodu zimowego, zlokalizowanego na działce nr [...] w miejscowości Ustka, w obrębie ewidencyjnym Ustka, w gminie Miasto Ustka, została wniesiona w następującym stanie sprawy:

W dniu 31 stycznia 2022 r. do Starosty Słupskiego wpłynęło zgłoszenie obejmujące budowę ogrodu zimowego na działce nr [...] w miejscowości Ustka, w obrębie ewidencyjnym Ustka, w gminie Miasto Ustka. Po przeprowadzeniu postępowania, Starosta decyzją z 18 lutego 2022 r. wniósł sprzeciw do zgłoszenia planowanej inwestycji stając na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. W opinii organu I instancji do objętej zgłoszeniem inwestycji nie odnosi się przepis art. 29 ust. 1 pkt 15b ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (Dz. U. 2021 r. poz. 2351), który statuuje, że nie wymaga pozwolenia na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowa przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów nie może przekroczyć dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki. Z treści przywołanego przepisu Prawa budowlanego wynika, że ogród zimowy podlegający zgłoszeniu powinien być przydomowym obiektem budowlanym, związanym z budynkiem mieszkalnym znajdującym się na danej działce budowlanej. Wprawdzie ustawa Prawo budowlane nie definiuje wprost pojęcia ogród zimowy, lecz według literatury branżowej, m.in. leksykonu architektoniczno-budowlanego (wydawnictwo "Arkady" z 2008 r.) jest to przeszklony obiekt parterowy, budynek ogrodowy lub pomieszczenie przydomowe połączone z budynkiem głównym; budynek zimowego ogrodu z jedną lub kilkoma salami, głównie do przechowywania roślin. Tymczasem będący przedmiotem zgłoszenia cyt. "ogród zimowy" jest obiektem usytuowanym bezpośrednio przy istniejącym budynku usługowym. Wobec powyższego nie można dokonać zgłoszenia zamiaru budowy ogrodu zimowego, bowiem wskazany budynek do którego ma być dobudowany planowany obiekt jest budynkiem usługowym i nie spełnia wymogów zawartych w art.29 ust. 1 pkt 15b ustawy Prawo budowlane. Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę będzie spełnienie wymagań określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy Miasto Ustka i wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Art. 30 ust. 6 ustawy Prawo budowlane nakłada na organ obowiązek wniesienia sprzeciwu, gdy zgłoszenie dotyczy robót objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00