Wyrok NSA z dnia 21 października 2022 r., sygn. I GSK 1561/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del WSA Marek Krawczak (spr.) Protokolant st. asystent sędziego Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 21 października 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. Sp. z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 czerwca 2022 r. sygn. akt I SA/Sz 85/22 w sprawie ze skargi I. Sp. z o.o. w W. na rozstrzygnięcie Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie z dnia 5 stycznia 2022 r. nr WUP.IXD.5624.8.KKa.2021 w przedmiocie negatywnej oceny projektu 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od I. Sp. z o.o. w W. na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Wa Sz 85/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej zwany "WSA" lub "Sąd I instancji"), oddalił skargę I. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie z dnia 5 stycznia 2022 r. nr WUP.IXD.5624.8.KKa.2021 w przedmiocie nieuwzględnienia protestu od wyników oceny wniosku o dofinansowanie projektu w ramach polityki spójności.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła Skarżąca wnosząc o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Szczecinie oraz zasądzenie od organu administracji na rzecz Skarżącej spółki zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa w postępowaniu, prawem przepisanych.
Ponadto, Skarżąca wniosła o zaliczenie w poczet akt postępowania niniejszej sprawy, akta postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Szczecinie pod sygn. akt: I SA/Sz 717/20 oraz I SA/Sz 523/21, I SA/Sz/86/22.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzuciła:
1. Naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 61 ust. 8 pkt 1) lit a) w zw. z art. 37 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów, poprzez brak uwzględnienia skargi złożonej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie pomimo istnienia podstaw do stwierdzenia, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo przez organ administracji poprzez naruszenie art. 37 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów, tj. przeprowadzenie oceny w sposób nierzetelny w związku z tym, że upływ czasu skutkujący dokonaniem ostatniej negatywnej oceny w zakresie możliwości zawarcia umowy z IRO był podyktowany koniecznością skorygowania działania Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie, co w konsekwencji powinno prowadzić do zmiany regulaminu oraz zawarcia z IRO umowy, na podstawie której projekt zostanie zrealizowany;