Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 19 października 2022 r., sygn. I SA/Łd 449/22

Dnia 19 października 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Janicki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Bożena Kasprzak, Sędzia WSA Cezary Koziński, Protokolant st. asystent sędziego Marta Aftowicz-Korlińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2022 roku sprawy ze skargi Miasta P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 kwietnia 2022 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.45.2022.2.JM w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną interpretacją z 15 kwietnia 2022 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że stanowisko Miasta P. przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu powyższej interpretacji wyjaśniono, że 9 lutego 2022 r. do organu wpłynął wniosek, uzupełniony następnie pismem z 6 kwietnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części dla wydatków poniesionych na budowę dróg rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach projektu pn.: "Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w P.".

Z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto P. (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik czynny. Do zadań własnych Miasta, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 2 oraz pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), należą m.in. sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic oraz lokalnego transportu zbiorowego. Miasto w celu należytego świadczenia usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego zawarło z M. Sp. z o.o. umowę wykonawczą o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, Miasto wykonuje funkcje organizatora publicznego transportu zbiorowego, natomiast Spółka jest operatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Miasta. Miasto realizuje projekt pn. "Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w P." (dalej: Projekt) współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, III Oś priorytetowa: Transport. Celem głównym Projektu jest zrównoważenie miejskiego i aglomeracyjnego systemu transportowego, polegające na stworzeniu warunków do zwiększenia liczby podróży transportem zbiorowym oraz rozwój układu drogowego. Świadczenie usług w ramach lokalnego transportu zbiorowego jest, co do zasady, odpłatne. Obszar ten jest uregulowany w powszechnie obowiązujących aktach prawnych (w tym w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe). Przepisy aktów prawnych określają zasady prowadzenia działalności w zakresie publicznego transportu zbiorowego, jak również definiują zasady odpłatności za korzystanie z usług lokalnego transportu zbiorowego. W ramach Projektu, Miasto poniosło oraz będzie ponosić wydatki bieżące oraz inwestycyjne, w tym m.in. wydatki na nabycie autobusów niskoemisyjnych, wydatki na doposażenie stacji obsługi pojazdów w zajezdni autobusowej, budowę budynku technicznego (mieszczącego kotłownię, pomieszczenia socjalne, punkt wulkanizacyjny, magazyn części zamiennych), a także wydatki na budowę 14,6 km nowych, ogólnodostępnych dróg dla rowerów dochodzących do węzłów przesiadkowych komunikacji miejskiej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (stojaki na rowery, oznaczenie dróg rowerowych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00