Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 19 października 2022 r., sygn. II SA/Ke 467/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Banach Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.) Protokolant Starszy inspektor sądowy Sebastian Styczeń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Pińczowie na uchwałę Rady Gminy w Czarnocinie z dnia 8 lutego 2022 r. nr XXXIX/238/2022 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy I. stwierdza nieważność § 4 ust. 1, § 13 ust. 2 i § 17 ust. 1 załącznika do zaskarżonej uchwały; II. odrzuca skargę w części dotyczącej: § 4 ust. 2 w zakresie słowa "niezwłocznego", § 4 ust. 3 i § 18 ust. 2 załącznika do zaskarżonej uchwały; III. oddala skargę w pozostałej części.

Uzasadnienie

W dniu 8 lutego 2022 r. Rada Gminy w Czarnocinie, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz.1372 ze zm.), zwanej dalej "u.s.g.", oraz art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Busku-Zdroju, podjęła uchwałę nr XXXIX/238/2022 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czarnocin, w brzmieniu stanowiącym załącznik do tej uchwały.

W skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skardze na powyższą uchwałę, Prokurator Rejonowy w Pińczowie zarzucił jej istotne naruszenie prawa to jest: art. 7 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 u.s.g., art. 4 ust. 2 ustawy oraz § 118 w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej. Prokurator zarzucił w szczególności:

1. naruszenie art. 4 ust. 2 pkt 1c ustawy i przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego, poprzez nałożenie w § 4 ust. 2 i 3 Regulaminu na właścicieli nieruchomości obowiązku uprzątnięcia błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości, z rozszerzeniem ustawowego obowiązku przez wskazanie terminu ("niezwłocznie"), przy pominięciu zapisu, że właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych, a także nałożenie obowiązku usunięcia sopli lodu i nawisów śniegu z dachu;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00