Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 13 października 2022 r., sygn. II SAB/Gl 52/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Asesor WSA Tomasz Dziuk (spr.), , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 października 2022 r. sprawy ze skargi S.K. na bezczynność i przewlekłość Wojewody Śląskiego w przedmiocie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość postanawia: 1) odrzucić skargę; 2) zwrócić skarżącemu 100 (słownie: sto) złotych tytułem uiszczonego wpisu sądowego.

Uzasadnienie

W dniu 13 maja 2022 r. S. K. (skarżący) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargę na bezczynność i przewlekłość w sprawie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość, wyjaśniając przy tym, że jego skarga dotyczy ustalenia i wypłaty już przyznanego odszkodowania.

W uzasadnieniu skargi skarżący nawiązał do decyzji wywłaszczeniowej z dnia 25 lutego 1980 r. oraz utrzymującej ją w mocy decyzji Wojewody Katowickiego z dnia 20 maja 1980 r. Według skarżącego Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 27 czerwca 2001 r. stwierdził wydanie tych decyzji z rażącym naruszeniem prawa i zobowiązał Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast do stwierdzenia nieważności tych decyzji oraz zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. Ten zaś organ odmówił wykonania prawomocnego wyroku i decyzją z dnia 14 stycznia 2002 r. stwierdził jedynie nieważność ustalonego w decyzji wywłaszczeniowej odszkodowania. Skarżący wskazał ponadto, że złożył do Ministra Infrastruktury wniosek o stwierdzenie nieważności powyższej decyzji Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 14 stycznia 2002 r. Minister zaś decyzją z dnia 25 kwietnia 2005 r. odmówił stwierdzenia jej nieważności w części dotyczącej wywłaszczenia, orzekając jednocześnie o konieczności ponownego ustalenia odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość ze względu na niewezwanie biegłego na rozprawę wywłaszczeniową. Według skarżącego oznacza to, że odszkodowanie należy ustalić ponownie, co dodatkowo znajdować ma potwierdzenie w piśmie Ministra Infrastruktury z dnia 31 maja 2004 r. oraz orzecznictwie sądów administracyjnych. Jednak pomimo tego organ wywłaszczeniowy nie wykonuje obowiązku ustalenia i wypłaty odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość, wskazując różne powody, z którymi skarżący kategorycznie się nie zgadza. Z uzasadnienia skargi wynika, że w celu doprowadzenia do ustalenia i wypłaty odszkodowania skarżący wystąpił z wnioskiem z dnia 13 maja 2020 r., a brak reakcji na ten właśnie wniosek stanowi bezpośrednią przyczynę wniesienia skargi na bezczynność i przewlekłość.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00