Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 października 2022 r., sygn. III FSK 1234/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek, po rozpoznaniu w dniu 11 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "C" sp.j. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 26 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Bd 100/19 w sprawie ze skargi "C" sp.j. z siedzibą w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia 13 grudnia 2018 r. nr SKO-53-337/18 w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 26 marca 2019 r., I SA/Bd 100/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę "C." sp.j. z siedzibą w S. (dalej: "skarżąca", "strona", "spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z 13 grudnia 2018 r. w przedmiocie zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r.

2. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku, istota sporu sprowadza się do przesądzenia sposobu opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów w postaci działek nr [...], [...] oraz [...], które zgodnie z ewidencją gruntów stanowią grunty rolne i na których – jak oświadczyła strona - nie jest prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza.

Odwołując się do treści wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 grudnia 2017r., SK 13/15, spółka 25 stycznia 2018r. złożyła wniosek o zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości m.in. za 2016 r., a w czerwcu 2018 r. korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za 2016 r., w której nie wykazała żadnych przedmiotów opodatkowania oraz pismo wyjaśniające przyczynę jej złożenia.

Odmawiając zwrotu nadpłaty organy podatkowe ustaliły, że sporne grunty zostały sklasyfikowane jako użytki rolne. Na tych gruntach strona posiadała koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża ilastego (ił czwartorzędowy) "P.", udzielonej decyzją Wojewody T. z 15 lipca 1997r., zmienionej decyzją Wojewody K. z dnia 30 września 2002r. Wygaśnięcie koncesji na wydobywanie kopalin nastąpiło decyzją Marszałka Województwa K. z dnia 30 kwietnia 2009r. W decyzji zobowiązano jednocześnie stronę do wykonania obowiązków dotyczących ochrony środowiska oraz związanych z likwidacją zakładu górniczego, w tym przeprowadzenia rekultywacji terenu. Okoliczność niezakończenia procesu rekultywacji terenu nie była kwestionowana przez stronę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00