Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 6 października 2022 r., sygn. I SA/Rz 418/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Jarosław Szaro, Sędzia WSA Grzegorz Panek /spr./, Sędzia WSA Piotr Popek, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 października 2022 r. sprawy ze skargi M. H. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 27 maja 2022 r., nr 1801-IOD.4102.10.2022 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie wydania decyzji oddala skargę.

Uzasadnienie

M. H. (dalej: skarżąca) poddała kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 27 maja 2022 r. nr 1801-IOD/4102.10.2022. Utrzymano nim w mocy postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 8 kwietnia 2022 r. nr 1861-SPV.4102.125.2021 o odmowie wszczęcia postępowania podatkowego z wniosku skarżącej z dnia 11 lutego 2022 r. o wydanie decyzji odnośnie do przekazania podatku dochodowego od osób fizycznych od jej emerytury za lata 2016-2020.

Z kontrolowanych postanowień wynika, że skarżąca zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego o wydanie decyzji odnośnie do jej pisma z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie przekazania właściwej gminie podatku dochodowego od osób fizycznych od jej emerytury za lata 2016-2020. Organ pierwszej instancji, a następnie organ odwoławczy, po analizie korespondencji wymienionej ze skarżącą na przestrzeni wielu miesięcy uznały, że treść zgłoszonego żądania uniemożliwia wszczęcie postępowania podatkowego w zakresie odpowiadającym jego treści, ani wydania decyzji odnośnie do tego żądania. Odnosiło się ono do kwestii przekazania części zaliczki na podatek dochodowy na rzecz Gminy Miasto [...] potrącanej z jej emerytury wypłacanej w latach 2016-2020. Podano, że dokumenty PIT40A, składane za podatniczkę przez płatnika składek - ZUS Oddział w [...], były przekazywane do Urzędu Skarbowego w [...], a za nimi zaliczki na podatek w części przynależnej Gminie [...]. Podyktowane było to niezaktualizowaniem przez podatniczkę adresu zamieszkania. Adres w R. został wskazany organowi podatkowemu dnia 3 marca 2021 r. Do dnia poprzedzającego w bazie danych resortu finansów figurował adres w Ł., na terenie Gminy [...]. Podatnik powinien zadbać o aktualizację danych o miejscu zamieszkania, przedkładając organowi podatkowemu stosowną informację. Powyższe ma swoje oparcie w przepisach Ordynacji podatkowej, ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonania budżetu państwa, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przepisy prawa nie przewidują natomiast możliwości skorygowania przekazanej gminie w latach ubiegłych części podatku dochodowego. Osoba fizyczna, posługująca się jako identyfikatorem podatkowym numerem PESEL, może zaktualizować dane adresowe poprzez złożenia formularza ZAP-3 albo wskazanie nowego adresu w deklaracji podatkowej. O przekazaniu danej gminie należnej części podatku dochodowego decyduje miejsce zamieszkania podatnika zgłoszone organowi podatkowemu. Z posiadanych danych wynikało, że podatnikiem na terenie Gminy [...] była od stycznia 2007 r. do dnia 2 marca 2021 r., a od dnia 3 marca 2021 r. zgłosiła nowy adres w R. Informacje o miejscu zamieszkania, zawarte w dokumencie opracowanym przez ZUS - PIT-40A, nie mogły doprowadzić do aktualizacji danych podatkowych, ponieważ w tym zakresie organy biorą pod uwagę wyłącznie dane pochodzące od podatnika. Przepisy prawa nie przewidują jednak procedury "powrotu" środków z PIT, które zostały już rozdysponowane. Nie przewidują możliwości korygowania danych za lata poprzednie. Wobec tego, mając na względzie dyspozycję art. 165a § 1 Ordynacji podatkowej, odmówiono wszczęcia postępowania, ponieważ w żądanej kwestii nie można wydać decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00