Wyrok NSA z dnia 29 września 2022 r., sygn. III FSK 908/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia WSA (del.) Artur Kot (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 29 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. sp. z o.o. z siedzibą w K. (dawniej: L. sp. z o.o. z siedzibą w K.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 listopada 2018 r. sygn. akt I SA/Kr 966/18 w sprawie ze skargi W. sp. z o.o. z siedzibą w K. (dawniej: L. sp. z o.o. z siedzibą w K.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 26 czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2) uchyla decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z 26 czerwca 2018 r. nr [...]; z 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz W. sp. z o.o. z siedzibą w K. kwotę 20 744 (słownie: dwadzieścia tysięcy siedemset czterdzieści cztery) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 6 listopada 2018 r., sygn. akt I SA/Kr 966/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (dalej także jako "WSA" lub "sąd pierwszej instancji") oddalił skargę L. sp. z o.o. (obecnie W.
Sp. z o.o.) z siedzibą w Krakowie (dalej jako "spółka" lub "skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (dalej: "Kolegium" lub "SKO")
z 26 czerwca 2018 r. w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Tekst powyższego wyroku wraz z uzasadnieniem (a także innych orzeczeń sądów administracyjnych przywołanych poniżej) dostępny jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych (adres: http://orzeczenia.nsa.gov.pl, zw. w skrócie "CBOSA").
2. Stan sprawy przedstawiony przez sąd pierwszej instancji oraz przebieg postępowania sądowoadministracyjnego zakończonego oddaleniem skargi.
2.1. Prezydent Miasta K. decyzją z 15 marca 2018 r. określił skarżącej wysokość (873.809,74 zł) opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres od 1 lipca 2013 r. do 31 lipca 2017 r. W odwołaniu spółka postawiła zarzuty naruszenia art. 60 ust. 1 w zw. z art. 6k ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez określenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie objętości prasokontenera, gdy ustawa daje podstawę do określenia opłaty wyłącznie jako iloczynu liczby pojemników i stawki za pojemnik o określonej pojemności oraz nie przewiduje możliwości ustalenia opłaty jedynie według objętości pojemnika. Spółka wniosła zatem o uchylenie decyzji w całości i umorzenie postępowania w sprawie. SKO utrzymując w mocy decyzję organu I instancji wskazało, że spółka zadeklarowała nieprawidłową ilość odpadów komunalnych odbieranych z prasokontenerów (odpady sprasowane, tj. 1m3 zamiast 10m3). Odnosząc się do zarzutów odwołania Kolegium wskazało, że w kwestii niezgodności zapisów art. 6j ust. 3 w powiązaniu z art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy w odniesieniu do § 4 ust. 1 pkt 20 uchwały Nr LXIX/996/13 oraz uchwały Nr LXXXVIII/1313/13 należy stwierdzić, że rada gminy w drodze uchwały ustala stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności. Kwota opłaty jest stawką opłaty za 1 mᵌ pojemności prasokontenera, a nie za jedną sztukę tego pojemnika jak przyjęła spółka. Podobnie w następnej uchwale (§ 4.1. uchwały Nr LXXXVIII/1313/13) pkt 20 stanowi,