Wyrok NSA z dnia 29 września 2022 r., sygn. II OSK 3016/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. WSA Jan Szuma (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Poznania od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 maja 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 226/19 w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr 206/2014/P w przedmiocie powołania Komisji konkursowej ds. wyboru kandydata na stanowisko dyrektora Szpitala [...] 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza na rzecz Wojewody Wielkopolskiego od Miasta Poznania kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 15 maja 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 226/19, po rozpoznaniu skargi Wojewody Wielkopolskiego, stwierdził, że zaskarżone zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania (zwanego dalej "Prezydentem") z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie powołania Komisji konkursowej ds. wyboru kandydata na stanowisko dyrektora Szpitala Miejskiego im. [...] w Poznaniu zarządzenie zostało wydane z naruszeniem prawa.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył Prezydent, zaskarżając wyrok w całości, zarzucając:
I. Naruszenie prawa materialnego poprzez błędną jego wykładnię oraz niewłaściwe zastosowanie, polegające w szczególności na naruszeniu:
a. art. 49 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 217, z późn. zm.; zwanej dalej "u.d.l.") w związku z art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.; zwanej dalej "u.s.g.") poprzez błędne przyjęcie, że w sprawie powołania komisji konkursowej w konkursie na kierownika podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą jest właściwy jej organ stanowiący, podczas gdy do zadań Prezydenta Miasta należy w szczególności zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, Prezydent Miasta jako kierownik urzędu wykonywać ma uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, co za tym idzie wyrok Sądu I instancji zmierza do niewłaściwego wskazania, że kompetencje przyznane Prezydentowi Miasta na podstawie ustawy mogą zostać przyjęte oraz wykonywane przez inny organ jednostki samorządu terytorialnego, co w okolicznościach przedmiotowej sprawy prowadzi do twierdzenia, że rola Prezydenta Miasta ma sprowadzać się jedynie do podpisania umowy;