Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 września 2022 r., sygn. III SA/Po 369/22

Dnia 28 września 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Ławniczak Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz (spr.) Protokolant: St. sekr. sąd. Anna Skrzypczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2022 roku sprawy ze skargi K. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 lutego 2022r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie obowiązku zawiadomienia o nabyciu pojazdu w przewidzianym terminie I. uchyla zaskarżona decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta P. z dnia 26 października 2021 r., nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego kwotę [...] [...]) złotych tytułem zwrotów kosztów sądowych.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 28 lutego 2022 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpatrzeniu odwołania K. R. od decyzji Prezydenta Miasta P. z 26 października 2021 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie obowiązku zawiadomienia o nabyciu pojazdu, utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

Decyzję wydano przyjmując następujący stan faktyczny i prawny.

W dniu 2 marca 2021 r. K. R. nabył pojazd marki V. o nr rej. [...] Zawiadomienie o tym fakcie złożył zaś 10 kwietnia 2021 r.

Prezydent Miasta P. ww. decyzją z 26 października 2021 r., na podstawie art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021, poz. 735 ze zm., dalej: K.p.a.), art. 78 ust. 2 pkt 1, art. 140n ust. 1 oraz art. 140mb ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 450 ze zm., dalej: P.r.d.), nałożył na stronę karę pieniężną w wysokości [...] zł za naruszenie obowiązku zawiadomienia organu w przewidzianym terminie o nabyciu pojazdu.

Stwierdziwszy naruszenie przez stronę o 9 dni określonego w art. 78 ust. 2 pkt 1 P.r.d. 30-dniowego terminu na zawiadomienie o nabyciu pojazdu i nakładając karę w wys. [...] zł organ I instancji uznał, że podnoszona przez stronę nieznajomość prawa nie stanowi usprawiedliwienia i nie eliminuje odpowiedzialności prawnej. Organ przyjął, że doszło do powtarzalności naruszeń, albowiem strona nie dokonała zgłoszeń zbycia lub nabycia innych pojazdów, w związku z czym czterokrotnie nałożono karę. Niezgłoszenie nabycia ww. pojazdu stanowi piąte naruszenie obowiązku zawiadomienia w bieżącym roku kalendarzowym. Organ zwiększył więc karę o 50% dotychczasowej (uw. Sądu: minimalnej) wartości. Strona nie odniosła z tytułu naruszenia ww. obowiązku korzyści finansowej. Jednocześnie brak było podstaw do odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na podstawie art. 189f K.p.a., albowiem w sprawie nie mamy do czynienia z zaprzestaniem naruszenia prawa. Nawet gdyby obowiązek zawiadomienia nabyciu pojazdu został zrealizowany, ale po upływie ustawowego terminu, to nie można tego określić jako zaprzestanie naruszenia prawa. Naruszenie prawa nie miało charakteru znikomego, albowiem sama możliwość nałożenia kary pieniężnej jest na tyle istotna, że ustawodawca sankcjonuje naruszenie braku zawiadomienia umożliwiając organowi luz decyzyjny, co do wysokości kary. Kara ma mieć charakter nie tylko sankcyjny, ale i prewencyjny. Nałożenie kary będzie miało silniejsze oddziaływanie na stronę niż udzielenie jej pouczenia. Będzie miało też mocniejsze oddziaływanie społeczne i umożliwi spełnienie celu polegającego na zdyscyplinowaniu obywateli do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00