Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 28 września 2022 r., sygn. II SA/Rz 372/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski /spr./ Sędziowie WSA Elżbieta Mazur - Selwa AWSA Maria Mikolik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 28 września 2022 r. sprawy ze skargi J. D. na decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Rzeszowie z dnia 20 stycznia 2022 r. nr GK-II.7221.70.2021 w przedmiocie odmowy wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków - skargę oddala -
Uzasadnienie
Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego (dalej: "WINGiK/organ odwoławczy"), decyzją z dnia 20 stycznia 2022 r, nr GK-II.7221.70.2021, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm., dalej: "K.p.a."), art. 7b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 ze zm., dalej: "Pgik", po rozpatrzeniu odwołania J.D. (dalej "Skarżący") od decyzji Starosty [...] (dalej: "Starosta") z dnia 5 października 2021 r. nr GG I.6620.3.4.2020 odmawiającej wprowadzenia zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków obrębu G., gm. G. polegającej na zmianie powierzchni działki ewidencyjnej nr [...], zgodnie z obowiązującą mapą ewidencji gruntów i budynków, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu stwierdzone zostało, że w wyniku kolejnego rozpoznania wniosku Skarżącego z dnia 18 marca 2019 r. w sprawie granic działki nr [...], Starosta ustalił strony postępowania, zgodnie z wytycznymi organu odwoławczego, przeprowadził ponowną analizę materiału sporządzonego podczas wykonanej w latach 2015-2016 modernizacji obrębu G. i skorygował atrybuty punktów granicznych przedmiotowych granic. Decyzją z dnia 5 października 2021 r. nr GG 1.6620.3.4.2020 odmówił wprowadzenia zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków obrębu G., polegającej na zmianie powierzchni działki ewidencyjnej nr [...], zgodnie z obowiązującą mapą ewidencji gruntów i budynków. W związku z odwołaniem Skarżącego, WINGiK uzupełnił w trybie art. 136 K.p.a. materiał dowodowy, zawiadomił strony zgodnie z art. 10 § 1 K.p.a., po czym zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy rozstrzygnięcie Starosty. Powołując przepisy Prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 29 marca 2001 r. (jedn. tekst Dz. U. z 2019 r., poz. 393) - obowiązującego do 30 lipca 2021 r. r. i rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 1390) obowiązującego od 31 lipca 2021 r. zwanego "rozporządzeniem" wyjaśnił, że na obszarze obrębu G., w latach 2015 - 2016 Starosta, działając na podstawie art. 24a Pgik przeprowadził modernizację ewidencji gruntów i budynków. Projekt operatu opisowo- kartograficznego dotyczącego modernizacji ewidencji gruntów i budynków wyłożony był do publicznego wglądu w terminie od 13 do 31 lipca 2015 r. w budynku Starostwa. Zgodnie z art. 24a ust. 8 Pgik informacja Starosty o tym, że dane objęte modernizacją zawarte w projekcie operatu opisowo - kartograficznego opracowanego w ramach modernizacji ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej m. in. dla obrębu ewidencyjnego G. stały się danymi ewidencji gruntów i budynków, została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego w dniu [...] czerwca 2016 r. pod poz. [...]. Informacja zawierała także pouczenie o możliwości zgłoszenia przez każdego, czyjego interesu prawnego dotyczą dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków ujawnione w operacie opisowo - kartograficznym, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym informacji, zarzutów do tych danych. Natomiast zgodnie z art. 24a ust. 12 Pgik, zarzuty zgłoszone po upływie wyżej określonego 30-dniowego terminu traktuje się jak wnioski o zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków, które rozpatrywane są w trybie przepisów art. 24 ust. 2a - 2c Pgik. Pismo Skarżącego, w którym zakwestionował wykazane granice ewidencyjne, dotyczące działki nr [...], położonej w obrębie G., po przeprowadzonej modernizacji ewidencji gruntów i budynków, wpłynęło do organu w dniu 21 marca 2019 r., tj. po upływie wskazanego 30 - dniowego terminu na składanie zarzutów do nowych danych ujawnionych w operacie opisowo - kartograficznym. W związku z tym, zgodnie z art. 24a ust. 12 Pgik, zarzuty potraktowane zostały jako wniosek o zmianę danych ewidencyjnych. Organ odwoławczy przytoczył przepisy rozporządzenia obowiązujące do 30 lipca 2021 r. regulujące sposób wykazywania przebiegu granic działek ewidencyjnych w operacie ewidencji gruntów i budynków. Wskazał, że jak wynika z materiału dowodowego, przebieg wszystkich granic przedmiotowej działki nr [...] przed modernizacją nie był objęty pomiarem terenowym oraz nie był przedmiotem innych opracowań geodezyjnych, natomiast dokumentem określającym przebieg granic była analogowa mapa ewidencyjna w skali 1:2880 opracowana na bazie mapy katastralnej, a dokumentacja z założenia ewidencji gruntów nie odpowiadała standardom technicznym zgodnie z § 37 rozporządzenia - obowiązującego do 30 lipca 2021 r. W wyniku modernizacji został sporządzony operat techniczny nr [...], przyjęty do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w dniu 7 września 2015 r. Organ odwoławczy opisał na podstawie protokołów ustalenia przebiegu granic (k.37- 38 akt sprawy) przebieg granic działki Skarżącego z działkami sąsiednimi. W ramach prowadzonego postępowania Starosta skorygował atrybuty punktów granicznych granic działki nr [...] oraz ponownie ustalił strony postępowania, włączając właścicieli (władających) działek nr [...], [...], [...], [...], [...] i [...]. Dodatkowo, w prowadzonym postępowaniu uzupełnił braki w materiale dowodowym o aktualny stan ewidencji gruntów i budynków w zakresie wszystkich punktów granicznych działek będących przedmiotem niniejszego postępowania, z uwzględnieniem zarysu pomiarowego z numeracją punktów granicznych, współrzędnych tych punktów oraz ich atrybutów określających źródło danych o położeniu, błąd położenia punktu względem osnowy 1 klasy oraz kod stabilizacji. WINGiK stwierdził, że z zebranego w sprawie materiału dowodowego wynika, że w obecnie obowiązującym operacie ewidencji gruntów i budynków współrzędne punktów granicznych, określających przebieg granic dla ww. działki nr [...] zostały wykazane w bazie danych ewidencyjnych na podstawie operatu technicznego nr [...] z modernizacji ewidencji gruntów i budynków. Zaznaczył, że aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków może być dokonywana wyłącznie w określonych przypadkach i na podstawie określonych dokumentów (art. 24 Pgik). Zgodnie z zasadą ciągłej aktualizacji danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków wprowadzanie kolejnych zmian w operacie ewidencyjnym następuje na podstawie powstałych poza postępowaniem administracyjnym nowych dokumentów, z których wynika aktualny stan informacji podmiotowych i przedmiotowych dotyczących nieruchomości. Dokonanie zmian w operacie ewidencyjnym możliwe jest jedynie poprzez udokumentowanie przez osobę zainteresowaną rozbieżności pomiędzy danymi wynikającymi z ewidencji gruntów i budynków, a danymi wynikającymi z przedłożonych dokumentów. Wniosek podmiotu żądającego wprowadzenia zmian w ewidencji musi opierać się na odpowiedniej podstawie faktycznej z której wynika, że dane wprowadzone do ewidencji gruntów i budynków są wadliwe. Podstawa ta nie może opierać się jedynie na twierdzeniach lub dokumentach niewskazujących na dezaktualizację danych ewidencyjnych lub dokonanie w przeszłości wadliwego wpisu. Zatem brak było podstaw do uwzględnienia wniosku przez Starostę, a tym samym zmianę jego decyzji.