Wyrok NSA z dnia 28 września 2022 r., sygn. III OSK 1194/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 28 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. akt II SA/Łd 911/18 w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 12 lipca 2018 r. nr SKO.4141.369.2017 w przedmiocie określenia opłaty z tytułu wprowadzenia gazów lub pyłów do powietrza oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. akt II SA/Łd 911/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę A. R. (skarżąca) na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 12 lipca 2018 roku nr SKO.4141.369.2017 w przedmiocie określenia opłaty z tytułu wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza.
Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodziła się skarżąca i w skardze kasacyjnej zarzuciła mu naruszenie:
- prawa materialnego, tj.:
1. art. 3 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 519 z późn. zm.; dalej: "p.o.ś.") w zw. z art. 84 i 217 Konstytucji - poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu niekorzystnej dla skarżącej interpretacji przepisu, w świetle której cztery kurniki zlokalizowane w miejscowości G. na działkach ewidencyjnych nr [...], [...]1, [...]2 oraz [...]3 stanowią jedną instalację, podczas gdy taka interpretacja nie ma oparcia w literalnym brzmieniu przepisu, albowiem kurniki te nie są ze sobą powiązane technologicznie ani nie znajdują się na terenie jednego zakładu, wobec czego należy je zakwalifikować jako cztery odrębne instalacje;
2. art. 201 ust. 1 p.o.ś. w zw. z ust. 6 pkt 8 lit. a załącznika do Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów Instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości z dnia 27 sierpnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1169) - poprzez jego niewłaściwe zastosowanie będące rezultatem wadliwego przyjęcia, że kurniki prowadzone przez skarżącą objęte były obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego, podczas gdy kurniki te stanowiły odrębne instalacje, każda o liczbie stanowisk nieprzekraczającej limitu określonego w rozporządzeniu (40 000), a ponadto z uwagi na wzajemne oddalenie oraz brak łączności przestrzennej instalacje te nie znajdowały się na terenie jednego zakładu, wobec czego nie mogły zostać zakwalifikowane jako instalacje, których prowadzenie wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego;