Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 20 września 2022 r., sygn. II SA/Bd 421/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 września 2022 r. sprawy ze skargi Z. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia zaległości z tytułu opłaty podwyższonej za wydobycie piasku bez wymaganej koncesji oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] stycznia 2021 r. skarżący Z. Z. wniósł do Burmistrza G. o umorzenie zaległości w wysokości [...] zł nałożonej na niego przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w G. decyzją z dnia [...] października 2019 r. nr [...] tytułem opłaty podwyższonej za wydobycie bez koncesji piasku w okresie od [...] kwietnia 2016 r. do [...] grudnia 2019 r. Wskazał przy tym na ciężką sytuację finansową oraz zdrowotną swoją i swojej żony. Podkreślił jednocześnie, że prowadzi gospodarstwo rolne, które stanowi źródło jego utrzymania oraz że umorzenie zaległego podatku stanowi pomoc de minimis w rolnictwie.

Decyzją z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] Burmistrz G., po ponownym rozpatrzeniu wniosku skarżącego, postanowił odmówić umorzenia ww. zaległości z tytułu opłaty podwyższonej. W uzasadnieniu organ podkreślił, że działając w oparciu o art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm., dalej jako "op"), przeprowadził postępowanie wyjaśniające w zakresie aktualnej sytuacji finansowej i zdrowotnej skarżącego, w ramach którego m.in. odebrał od niego wyjaśnienia podczas spotkania w urzędzie. Jednak, jak wskazał Burmistrz, z uwagi na to, że w niniejszej sprawie umorzenie zaległego podatku stanowi pomoc de minimis, już w momencie wydania decyzji należało określić dopuszczalność udzielenia pomocy w ramach formuły de minimis. Biorąc zatem pod uwagę to, że w dniu wydania decyzji łączna kwota przyznanej pomocy de minimis przekroczyła górny limit krajowy – ponieważ zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 sierpnia 2021 r. (prawidłowo: z dnia 9 grudnia 2021 r.) wysokość wykorzystanego krajowego limitu skumulowanej pomocy de minimis w rolnictwie na dzień 29 listopada 2021 r. wyniosła 100 % - Burmistrz ustalił, że umorzenie nie jest możliwe, ponieważ z uwagi na wykorzystanie krajowego limitu skumulowanej pomocy de minimis, nie został spełniony jeden z warunków determinujących skorzystanie przez skarżącego z ulgi płatniczej. W związku z tym organ uznał, że sytuacja finansowa i majątkowa skarżącego pozostaje bez wpływu na treść wydanej decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00