Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 września 2022 r., sygn. II SA/Wa 40/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karolina Kisielewicz, Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, Asesor WSA Michał Sułkowski (spr.), , Protokolant referent Edyta Brzezicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2022 r. sprawy ze skargi Banku [...] S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych oddala skargę

Uzasadnienie

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej "PUODO") decyzją z [...] października 2021 r. znak:[...] , na podstawie art. 104 K.p.a. w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, art. 5 ust. 1 lit. f, art. 6 ust. 1 oraz art. 58 ust. 2 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej "RODO"), po przeprowadzeniu postępowania w sprawie skargi M. K. udzielił Bankowi [...]S.A. z siedzibą w W. (dalej "Bank") upomnienia za nieprawidłowości w procesie przetwarzania danych osobowych M. K., polegające na naruszeniu art. 6 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 lit. f RODO poprzez udostępnienie w dniu [...] maja 2020 r. podmiotowi nieuprawnionemu danych osobowych M. K. w zakresie: imienia, nazwiska, numeru PSESL, serii i numeru dowodu osobistego, adresu zamieszkania lub pobytu oraz numeru telefonu.

Powołana decyzja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych.

M. K. 18 maja 2020 r. wniosła do PUODO skargę na nieprawidłowości w procesie przetwarzania jej danych osobowych przez Bank polegające na udostępnieniu jej danych osobowych podmiotom nieuprawnionym. Podała, że 20 kwietnia 2020 r. złożyła w Banku wniosek o elektronicznie konto. [...] maja 2020 r. zadzwoniła do niej D. L. z informacją, że oprócz swoich dokumentów dostała od Banku również dokumenty z danymi osobowymi M. K., tj.: polecenie przelewu wynagrodzenia z jej imieniem i nazwiskiem, nr PESEL oraz wniosek o zawarcie umowy ubezpieczenia/polisy, na którym widniały wszystkie dane osobowe wnoszącej skargę. Tego samego dnia M. K. odebrała swój komplet dokumentów. Telefonicznie zgłosiła w Banku zaistniałą sytuację, gdzie poinformowano ją, że sprawa zostanie zgłoszona w odpowiednim dziale, oraz że ktoś w trybie pilnym się z nią skontaktuje. 5 maja 2020 r. wnosząca skargę ponownie zwróciła się do Banku telefonicznie, przedstawiając zaistniałą sytuacją, natomiast Bank udzielił jej tych samych informacji, co dzień wcześniej. Około godziny 1700 do M. K. zadzwonił pracownik Banku, by dopytać o szczegóły zdarzenia oraz przekazał, że po uzupełnieniu informacji od osoby, która była w posiadaniu dokumentów wnoszącej skargę ponownie się z nią skontaktuje. Jak podała M. K., 7 maja 2020 r. skontaktował się z nią pracownik Banku z przeprosinami, propozycją zastrzeżenia dowodu osobistego. Wnosząca skargę wskazała, że Bank nie poinformował jej, jakie będą procedury co do dokumentów, które znajdowały się w dalszym ciągu w posiadaniu D. L. W związku z tym skontaktowała się z wymienioną, która poinformowała ją, że cyt. "(...) i moje dokumenty kazali spalić, albo zanieść do najbliższego punktu [...] (pani zakładała konto internetowo po to, aby nie wychodzić z domu i nie chodzić do żadnej z placówek w ramach bezpieczeństwa związanego z panującą pandemią) [...]".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00