Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 15 września 2022 r., sygn. II SA/Bk 513/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder, Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Dudar (spr.), sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 września 2022 r. sprawy ze skargi S. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody P. z dnia [...] maja 2022 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę

Uzasadnienie

Zarządzeniem zastępczym z dnia [...] maja 2022 r. znak [...] Wojewoda P. stwierdził wygaśnięcie S. S. (dalej powoływany także jako skarżący) mandatu radnego Rady Gminy T. z powodu naruszenia art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm. dalej: "u.s.g.") w zw. z art. 383 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1319, dalej w skrócie: "k.w."), tj. naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której radny uzyskał mandat.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia, Wojewoda wskazał, że z akt sprawy wynika, że radny S. S. jest wspólnikiem spółki jawnej – S. Spółka jawna, a zatem osobą zarządzającą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 24f ust. 1 u.s.g. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej była m.in. sprzedaż paliw Gminie T. w 2022 r., bez zawierania umów na piśmie, jednakże jak wynikało z przedłożonych faktur płatność odbywała się przelewem w terminie 21 dni od dnia sprzedaży. Organ przyjął zatem, że mimo braku umów na piśmie Gminna T. zawierała umowy sprzedaży paliw, zaś wypłacone z tego tytułu wynagrodzenie jest ekwiwalentem świadczenia wykonanego na rzecz Gminy T. i pochodzi z jej majątku.

Organ zaznaczył, że sprzedaż paliw odbywała się na ogólnodostępnej stacji paliw. Odwołując się do brzmienia art. 535 § 1 k.c., wskazał, że powszechny tryb zawierania umowy sprzedaży paliwa na stacji paliw następuje, gdy zapłata ceny jest dokonywana po wydaniu paliwa, natomiast w niniejszej sprawie taka sytuacja nie miała miejsca. Z dołączonych faktur wynika, że sprzedaż nie odbywała się incydentalnie lecz wielokrotnie, zważywszy na znaczną wartość sprzedawanego paliwa można ją określić jako regularną i zorganizowaną. Ponadto faktury były płatne przelewem w terminie 21 dni od dnia sprzedaży, co mając na uwadze wzajemny charakter umowy sprzedaży, w świetle art. 488 § 1 k.c. wskazuje, że była zawarta pomiędzy stronami umowa. Aprobowanie przez sprzedawcę płatności przelewem w terminie 21 dni od dnia sprzedaży, świadczy że strony łączyła umowa (umowy), której ustalenia wykraczają poza postanowienia art. 534 i 543 k.c. W konsekwencji działalność gospodarczą radnego, polegającą na sprzedaży paliw na rzecz Gminy T. bez zachowania pisemnej formy umowy, należy uznać za prowadzoną z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. Zatem w tej sytuacji nie chodzi o "każdą sprzedaż" ale o sprzedaż potwierdzoną fakturami o odroczonym terminie płatności. Trudno w tym przypadku uznać, że skarżący nie miał świadomości, kto dokonuje zakupu, zwłaszcza że sprzedaż ta miała charakter regularny, co do której nie można przyjąć, że była to sprzedaż "na bieżąco, o niewielkiej skali".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00