Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 września 2022 r., sygn. I FSK 1460/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (spr.), Sędzia NSA Artur Mudrecki, po rozpoznaniu w dniu 14 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. akt I SA/Łd 54/19 w sprawie ze skargi Gminy [...] na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 listopada 2018 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.533.2018.3.OS w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. akt I SA/Łd 54/19, w sprawie ze skargi Gminy S. (dalej: Gmina), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor) z dnia 28 listopada 2018 r. oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora z dnia 7 września 2018 r. w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina wyjaśniła, że planuje realizację inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającej na zakupie i montażu instalacji solarnych na lub przy jednorodzinnych budynkach mieszkalnych stanowiących własność mieszkańców. Gmina zawarła z Województwem "A". umowę określającą warunki dofinansowania projektu w formie płatności ze środków europejskich pokrywających część wydatków na jego wykonanie. Ponadto strona zaznaczyła, że zadanie zostanie zrealizowane na podstawie kontraktu na roboty z wyłonionym przez Gminę wykonawcą, u którego Gmina zakupi usługę montażu i uruchomienia instalacji. W związku z realizacją ww. inwestycji Gmina podpisała z mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron związanych z montażem i eksploatacją instalacji. Umowy przewidują, że po zakończeniu prac instalacyjnych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji pozostaną własnością Gminy przez cały czas trwania projektu (tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu) i zostaną przekazane do używania mieszkańcom do korzystania do upływu ww. okresu. Po upływie tego okresu instalacje zostaną przekazane mieszkańcom na podstawie odrębnej umowy. Gmina na obecnym etapie nie jest w stanie ustalić, czy przeniesienie będzie odpłatne czy nieodpłatne. W treści umów mieszkańcy zobowiązują się do partycypacji w kosztach realizacji projektu w kwocie 1000 zł, przy czym brak dokonania wpłaty przez mieszkańca w terminie i wysokości określonej w umowie jest równoznaczny z rezygnacją z udziału w projekcie. W drodze umowy mieszkańcy wyrażają zgodę na umiejscowienie urządzeń wytwarzających energię cieplną przy wykorzystaniu promieniowania słonecznego oraz na przeprowadzenie przez Gminę wszelkich niezbędnych związanych z tym prac w celu montażu urządzeń danego zestawu kolektora słonecznego. Ponadto umowy przewidują użyczenie nieruchomości przez mieszkańców na rzecz Gminy dla potrzeb realizacji projektu (w celu wykonania instalacji oraz jej montażu, serwisu, kontroli i monitoringu). Zdaniem Gminy, zarówno korzystanie przez mieszkańca z instalacji w okresie obowiązywania umowy, jak i przeniesienie na mieszkańca własności instalacji wraz z upływem okresu trwania umowy realizowane będzie przez Gminę w ramach usługi termomodernizacji. Na podstawie przedstawionego opisu Gmina wniosła o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych przez Gminę wpłat mieszkańców, stawki podatku dla świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców oraz uznania otrzymywanych przez Gminę wpłat mieszkańców za zaliczki podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania tychże wpłat.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00