Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.38.2024.1.RG
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko X w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 stycznia 2024 r. wpłynął wniosek X o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X działa na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 r . o fundacjach (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1491.) oraz statutu fundacji. X została wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego 14.12.2018 roku. X jest również wpisana do rejestru przedsiębiorców za względu na prowadzenie działalności gosp. wspomagającej działalność statutową. Numer KRS: …. X jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce.
Głównym celem X jest (...). X realizuje swoje cele m.in. poprzez: (...).
Dochody X pochodzą z darowizn, dotacji oraz prowadzonej działalności statutowej odpłatnej i działalności gospodarczej m.in. redagowania wniosków o dotacje świadczonych na rzecz osób fizycznych, prowadzenie punktu doradztwa, realizacji ogólnopolskiej debaty o (...) oraz organizacji ponad 200 spotkań edukacyjnych na terenie Całej Polski.
X powstała po to, by (...). Celem X jest (...).
Państwa działania: (...).
X planuje zrealizować kampanię … „…”.
W tym celu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….
1.Cel główny: (...)
2.Cele szczegółowe: (...).
X jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W związku z realizacją projektu X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
X wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
X będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań. X jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie zgodnie z umową … dnia ….12.2023.
Pytanie
Czy w związku z realizacją działalności statutowej nieopodatkowanej X będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w związku z realizacją projektu X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. X w ramach działalności gospodarczej wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. X będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań. Zdaniem X wydatki na realizację kampanii nie będą stanowiły wydatków związanych z działalnością opodatkowaną VAT, a zatem odliczenie zawartego w tych wydatkach VAT naliczonego będzie nieuprawnione. Uzasadnienie stanowiska X: W zakresie realizacji tego projektu X nie wykonuje czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych będą stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowany. W tym przypadku nie ma również zastosowania ust. 2a tego artykułu, ponieważ X ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. X nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji.
Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej. Nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez jednostkę.
W konsekwencji X nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją powyższego przedsięwzięcia. X jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie w dniu ….12.2023.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. X w ramach działalności gospodarczej wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT i dokonuje zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i mieszaną i ustala proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. X będzie w stanie przyporządkować zakupy do każdego z realizowanych działań. Zdaniem X, wydatki na realizację kampanii nie będą stanowiły wydatków związanych z działalnością opodatkowaną VAT, a zatem odliczenie zawartego w tych wydatkach VAT naliczonego będzie nieuprawnione.
Uzasadnienie stanowiska:
W zakresie realizacji tego projektu X nie wykonuje czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych będą stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowany. W tym przypadku nie ma również zastosowania ust. 2a tego artykułu, ponieważ X ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.
X nie będzie miała dodatkowych dochodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej nieopodatkowanej. Nie wystąpią zatem przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez jednostkę.
W konsekwencji X nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją powyższego przedsięwzięcia. Dodatkowo X wskazuje, że 25 maja 2021 r. wystąpiła z wnioskiem o analogiczną interpretację na potrzeby realizacji projektu „…” i otrzymała decyzję, że wyżej wymienione stanowisko jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa X przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 4 ww. ustawy . o fundacjach:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Na mocy art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Działalność statutowa i gospodarcza fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571):
Ustawa reguluje zasady:
1)prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
2)uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;
3)sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;
4)tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.
W świetle art. 3 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
W myśl art. 3 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Stosownie do art. 6 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
Z treści wniosku wynika, że X, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i planuje zrealizować kampanię …: „…”. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. Cel główny: (...).
Cele szczegółowe: (...).
W związku z realizacją projektu X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy w związku z realizacją opisanej działalności statutowej nieopodatkowanej, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie jeden z warunków do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, że w związku z realizacją projektu X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego, w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z tytułu projektu pn. „…”, w związku z realizacją którego X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Państwa X nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością.
W konsekwencji stanowisko Państwa X uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że „W związku z realizacją projektu X będzie prowadzić działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W konsekwencji, w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right