Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 września 2022 r., sygn. I FSK 1318/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Izabela Najda - Ossowska, Sędzia WSA (del.) Adam Nita (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 1 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 770/18 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

W zaskarżonym wyroku z 13 marca 2019 r., sygn. akt I SA/Łd 770/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (zwany dalej Sądem I instancji) orzekał w przedmiocie skargi Gminy K. (w dalszej części uzasadnienia określanej mianem Gminy, Wnioskodawcy, Strony lub Skarżącego) na indywidualną interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zwanego dalej Organem interpretacyjnym lub DKIS) z 20 września 2018 r., nr [...] w przedmiocie przepisów prawa podatkowego, dotyczących podatku od towarów i usług. Czyniąc to, Sąd I instancji uchylił zaskarżoną interpretację oraz zasądził od DKIS na rzecz Gminy zwrot kosztów postępowania sądowego.

Stan faktyczny sprawy, zaprezentowany we wniosku interpretacyjnym, przedstawia się następująco. Gmina K. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została powołana, z których zdecydowana większość jest realizowana w ramach reżimu publicznoprawnego. Od 1 grudnia 2016 r. wspomniany podmiot stosuje zaś model scentralizowanego rozliczania, polegający na deklarowaniu podatku od towarów i usług, jego wymiarze i zapłacie wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jednocześnie, Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (por. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, ze zm. – dalej określanej jako u.s.g.). Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6 i 8 u.s.g. należy do nich zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie odpowiednio: pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (pkt 6) oraz edukacji publicznej (pkt 8). Wskazano przy tym, że zadania własne w zakresie edukacji publicznej Gmina realizuje poprzez nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe, tj. jedno przedszkole oraz dwie szkoły podstawowe, w ramach których działają oddziały przedszkolne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00