Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2024 r., sygn. I GSK 1882/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Jacek Boratyn (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 4411/21, w sprawie ze skargi Gminy G. na decyzję Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia [...] lipca 2021 r., nr [...], w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu do budżetu państwa 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy G. na rzecz Ministra Finansów 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA w Warszawie), wyrokiem z 22 czerwca 2022 r., sygn. V SA/Wa 4411/21, po rozpoznaniu skargi Gminy G. (dalej zwanej skarżącą, skarżącą kasacyjnie lub gminą) na decyzję Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia [...] lipca 2021 r., nr [...], w przedmiocie określenia gminie przypadającej do zwrotu kwoty dotacji celowej za 2020 r., oddalił przedmiotową skargę.
Skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie wniosła gmina, zaskarżając go w całości.
Przedmiotowemu wyrokowi zarzuciła:
1) na podstawie art. 174 pkt 1 P.p.s.a. (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.) naruszenie art. 129 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 869; z późn. zm. - dalej u.f.p.), poprzez jego niewłaściwą wykładnię, polegającą na uznaniu, że w istocie stanowi on podstawę do określenia zasad przyznawania dotacji przez dysponenta części budżetowych (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji), gdy tymczasem stanowi on dla dysponenta, jedynie podstawę do ustalenia wysokości dotacji w oparcia: o zasady przyjęte w budżecie państwa,