Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 16 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Rz 285/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Grzegorz Panek, Sędzia WSA Piotr Popek /spr./, Sędzia WSA Tomasz Smoleń, Protokolant sekr. sąd. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Zarządu Województwa Podkarpackiego z dnia 4 kwietnia 2023 r., nr RP-VIII.1511.5.2023.MWK w przedmiocie zobowiązania do zwrotu środków przeznaczonych na realizacje programów finansowanych z udziałem środków europejskich wykorzystanych z naruszeniem procedur oddala skargę.
Uzasadnienie
P. sp. z o.o. z/s w G.(dalej: beneficjent, skarżąca, Spółka) poddała kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie decyzję Zarządu Województwa Podkarpackiego (dalej też Instytucja Zarządzająca) z 4 kwietnia 2023 r. nr RP-VIII.1511.5.2023.MWK, którą organ ten utrzymał w mocy własną decyzję z 17 stycznia 2023 r. nr PI-IX.433.4.5.2020.JŁ:
1) określającą spółce kwotę [...] zł do zwrotu w związku z wykorzystaniem środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich z naruszeniem procedur,
2) zobowiązującą spółkę do jej zwrotu w całości wraz z odsetkami określonymi jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od 9 grudnia 2020 r. (od dnia przekazania zaliczki w ramach wniosku o płatność nr [...], którą sfinansowano nw. faktury, w ramach których stwierdzono naruszenia, a to nr [...] na kwotę [...]zł oraz nr [...] na kwotę [...]zł) do dnia zwrotu środków, poprzez wpłatę na wskazany rachunek bankowy.
Zapadłe w sprawie decyzje były wynikiem uznania, że część środków, jakie przyznano Spółce na podstawie umowy z 30 stycznia 2020 r. o dofinansowanie projektu nr [...] pn. "Budowa farmy fotowoltaicznej w miejscowości G.I" (wybranego przez Zarząd uchwałą nr [...] z [...] kwietnia 2018 r.; dalej przywoływanej jako Umowa) wykorzystano z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 207 ust. 1 i art. 184 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), określonych w § 5 ust. 2 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 w zw. z § 5a umowy oraz w rozdziale 6.5.2 pkt. 22 Wytycznych Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (aktualnych na 19 lipca 2017 r.). Przedmiotem projektu była budowa farmy fotowoltaicznej o mocy 199,5 kW składającej się z 700 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 285 Wp wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wydatki kwalifikowane określono na kwotę [...]zł, a dofinansowanie z EFRR na kwotę [...] zł. Dofinansowanie ze środków Funduszu całkowitych wydatków kwalifikowanych nie mogło przekroczyć 85%. Celem realizacji projektu było zwiększanie ilości energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych, a w efekcie poprawa jakości i ochrony środowiska, zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Termin rozpoczęcia realizacji projektu określono na 1 stycznia 2018 r., a zakończenia na 31 grudnia 2019 r., który wydłużono do 30 grudnia 2020 r. W trakcie realizacji projektu spółka złożyła 3 wnioski o płatność. Pierwszy pełnił wyłącznie funkcję sprawozdawczą, na postawie drugiego wypłacono wszystkie środki (zaliczka w wysokości 100% wypłacona 9 grudnia 2020 r.), trzeci z 30 grudnia 2020 r. stanowił rozliczenie zaliczki i był wnioskiem o płatność końcową.