Wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Lu 514/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca) Sędziowie: Asesor WSA Agnieszka Kosowska Sędzia WSA Anna Strzelec Protokolant: Asystent sędziego Katarzyna Sugier po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi E. Z. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 28 lipca 2023 r. nr 0601-IGC.4802.110.2023 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 28 lipca 2023 r., nr 0601-IGC.4802.110.2023 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej z dnia 24 kwietnia 2023 r., nr 308000-COC-1.48.1.236.2022.EB, nakładającą na E. Z. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą P..H..U.. Z.-T. E. Z. karę pieniężną w wysokości 6000 zł za przewóz pojazdem nienormatywnym ładunku podzielnego po drogach publicznych – jak za brak zezwolenia kategorii V.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
W dniu 12 września 2022 r. funkcjonariusze Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej Oddziału Celnego w Koroszczynie przeprowadzili kontrolę wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu członowego, złożonego z ciągnika siodłowego marki V. o numerze rejestracyjnym [...] oraz naczepy ciężarowej marki S. o numerze rejestracyjnym [...], którym kierował P. Z.. Przejazd wykonywany był w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz P...H..U.. Z.-T. E. Z. w T. (dalej jako "skarżąca"). Pojazdem przewożone były towary w postaci karmy dla psów lub kotów, pakowanej do sprzedaży detalicznej, na 41 paletach, o łącznej masie brutto 21215 kg, czyli ładunek podzielny.
Wynik pierwszego ważenia pojazdu na wadze dynamicznej opisany w pkt 5 lit. a protokołu [...] z dnia 12 września 2022 r. wskazał na przekroczenie nacisku pojedynczej osi pojazdu, będącej osią napędową o 100 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 0,87 %). Powtórne ważenie dynamiczne pojazdu wskazało przekroczenie nacisku na ww. osi o 50 kg (0,43%), przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku pojedynczej osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.