Wyrok NSA z dnia 5 października 2023 r., sygn. II GSK 1990/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "T." Sp. z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 20 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Łd 305/22 w sprawie ze skargi "T." Sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z dnia 25 lutego 2022 r. nr 1001-IOC.48.15.2021.4.KT w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. postanawia sprostować z urzędu inną oczywistą omyłkę w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 20 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Łd 305/22 w ten sposób, że w wierszu 17 w miejsce nr decyzji: "1001-IOC.48.15.2021.KT" wpisać: "1001-IOC.48.15.2021.4.KT"; 2. oddala skargę kasacyjną; 3. zasądza od "T." Sp. z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi 2.700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 20 lipca 2022 r., sygn. akt III SA/Łd 305/22, oddalił skargę "T." Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: spółka, strona, skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi (dalej: Dyrektor IAS) z 25 lutego 2022 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Spółka nie zgadzając się z powyższym wyrokiem wystąpiła ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), zaskarżając wyrok w całości. Zaskarżonemu wyrokowi strona skarżąca zarzuciła:
A. Naruszenie przepisów prawa materialnego przez błędną jego wykładnię i niewłaściwe zastosowanie tj.:
1. art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 marca 2017r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1857 z późn. zm.; dalej: ustawa SENT) polegającego na uznaniu, że zgłoszenia w dostawie krajowej może dokonać podmiot, który realizuje przewóz towaru niezwiązany z wykonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji, gdy temu przewozowi nie towarzyszy dokument przesunięcia międzymagazynowego, o którym mowa w art. 3 ust 7 wspomnianej ustawy;