Wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2022 r., sygn. II OSK 2738/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 sierpnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 2360/18 w sprawie ze skargi S. L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 9 sierpnia 2018 r. znak DOA.7110.150.2018.SPE w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 2360/18 oddalił skargę S. L. (dalej zwanego inwestorem) na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 9 sierpnia 2018 r., znak [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Starosta [...] decyzją z dnia 24 stycznia 2017 r., nr 34/2017/C zatwierdził projekt budowlany i udzielił inwestorowi pozwolenia na budowę obejmującą dwa budynki inwentarskie (o łącznej obsadzie 39,96 DJP), cztery silosy paszowe z fundamentami typ "MICHAŁ H514/2" o ładowności 17,4 t każdy oraz dwa zbiorniki bezodpływowe na ścieki bytowe "WOBET HYDRET" o pojemności 4 m3 każdy, zaprojektowanych jako I etap zabudowy zagrodowej w obrębie [...], Gmina [...].
Wojewoda Pomorski, po rozpoznaniu wniosku Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, decyzją z dnia 23 lutego 2018 r., znak [...] odmówił stwierdzenia nieważności ww. decyzji.
Pomorski WIOŚ wniósł odwołanie od tej decyzji do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który decyzją z dnia 9 sierpnia 2018 r. uchylił decyzję Wojewody z dnia 23 lutego 2018 r.
W motywach rozstrzygnięcia wskazał w szczególności, że z części opisowej projektu budowlanego wynika, że "w każdym z obu budynków zaprojektowano pomieszczenie chowu [...] o powierzchni użytkowej 1681,6 m2. Zwierzęta chowane są w kojcach. W budynku zaplanowano 39 kojców z obsadą po 21 szt. oraz 9 kojców z obsadą po 20 szt., co daje łącznie 999 szt. [...] (19,98 DJP). W obu budynkach zakłada się hodowlę 1998 sztuk [...] na cykl (39,96 DJP). [...] będą przywożone i umieszczane w ww. budynkach, gdy osiągną wiek 21 dni. Przebywać będą do czasu gdy osiągną 2 miesiące. W obiekcie planuje się zatem - 9,3 cyklu rocznie, po 39 dni każdy. Przewidziane jest utrzymanie odpowiedniej ilości zwierząt w kojcach zbiorowych zgodnie ze współczynnikiem powierzchni przeznaczonej na jedno zwierzę. GINB podkreślił, że na str. 7 projektu budowlanego wskazano, że "łączna obsada projektowanych budynków oraz łączna obsada gospodarstwa wynosić będzie 39,96 DJP (współczynnik przeliczeniowy sztuk zwierząt na DJP wynosi: 1 [...] do 2 miesięcy = 0,02 DJP co łącznie daje: 1998 szt. [...] x 0,02 = 39,96 DJP). Projektowane budynki zlokalizowane będą w zabudowie siedliskowej, w odległości powyżej 100 m od terenów mieszkaniowych, innych zabudowanych, zurbanizowanych niezabudowanych oraz rekreacyjno-wypoczynkowych. Tym samym w projekcie stwierdzono, że "Realizacja planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko". Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71, ze zm.; dalej zwanego rozporządzeniem z 9 listopada 2010 r.) przedsięwzięcie do 40 DJP nie wymaga sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, jak i nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.