Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 sierpnia 2022 r., sygn. III SA/Gl 543/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Asesor WSA Aleksandra Żmudzińska, Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi Miasta D. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia 30 grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego zasady i tryb wypłat diet radnym 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze z wyjątkiem stwierdzenia nieważności: § 4 ust. 1 zdanie drugie, § 5 ust. 3, § 6 załącznika do uchwały nr [...] Rady Miejskiej w D. z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia regulaminu określającego zasady i tryb wypłat diet radnym i w tym zakresie oddala skargę; 2) zasądza od Wojewody [...] na rzecz strony skarżącej 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 30 grudnia 2021 r., nr [...] - Wojewoda [...], działając na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.; dalej ustawa, u.s.g.) - stwierdził w całości nieważność uchwały nr [...] Rady Miejskiej w D. z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia regulaminu określającego zasady i tryb wypłat diet radnym, jako sprzecznej z art. 25 ust. 4 u.s.g. w zw. z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP.

W uzasadnieniu wskazał, że przedmiotową uchwałą Rada Miejska w D. przyjęła regulamin określający zasady i tryb wypłat diet radnym. W podstawie prawnej uchwały wskazano przepisy art. 25 ust. 4, 6 i 8 u.s.g. Natomiast w toku oceny legalności przedmiotowej uchwały organ nadzoru stwierdził, iż uchwała podjęta została z istotnym naruszeniem prawa. Wskazując na przepis art. 25 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych– organ nadzoru podkreślił, że organ stanowiący gminy na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy jest upoważniony wyłącznie do określenia zasad, na jakich diety będą radnym przysługiwały, jednakże z powyższej regulacji nie wynika w żaden sposób, czy radnemu nie będącemu członkiem komisji przysługuje jakakolwiek dieta, skoro w § 3 ust. 1 użyto spójnika "i" - ustalając w ten sposób, że dieta należna jest radnym, którzy biorą udział zarówno w pracach Rady jak i komisji stałych, a jeżeli tak to w jakiej wysokości. Przepis ten koresponduje z § 5 ust. 1 Regulaminu, który ustanawia potrącenia procentowe od pełnej wysokości diety w przypadkach nieobecności radnego na posiedzeniach Rady - o 10% oraz komisji, których radny jest członkiem - 5% (pkt 1-2); z tytułu członkostwa tylko w jednej stałej komisji Rady o 40% podstawy i braku członkostwa radnego w którejkolwiek stałej komisji Rady o 90% podstawy - pkt 3-4. To oznacza, że dieta radnych wskazanych w pkt 3 i 4 z założenia podlega potrąceniu, niezależnie od tego w jaki sposób realizują oni swój mandat. Ponadto z § 5 ust. 1 pkt 4 Regulaminu nie wynika od jakiej kwoty należy odliczyć powyższe potrącenie radnemu nie będącemu członkiem żadnej komisji stałej Rady, skoro w § 3 ust. 2 Regulaminu nie ustalono wysokości diety, jaka mu przysługuje.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00