Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 23 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Bd 1624/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek Sędziowie sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) sędzia WSA Jarosław Wichrowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi H. K. na decyzję Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 16 czerwca 2021 r. nr TUCH.214.2020, Starosta Tucholski odmówił H. K. (skarżącej) zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z instalacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi, na terenie działki nr ewid.[...], położonej przy ul. [...] w T..

W uzasadnieniu organ przywołał, że w toku postępowania z wniosku skarżącej została ona wezwana do uzupełnienia złożonego projektu budowlanego m.in. o uwzględnienie w nim 10 stanowisk postojowych dla samochodów, w tym stanowiska postojowego dla samochodów wykorzystywanych przez osoby niepełnosprawne. Organ wskazał, że wymóg uwzględnienia w projekcie budowlanym tego elementu wynika z § 4 ust. 3 pkt 6 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą Rady Miejskiej w Tucholi z dnia 28 lutego 2002 r., nr L/458/02 (dalej "m.p.z.p.") oraz § 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Organ stwierdził, że skarżąca nie uzupełniła projektu w wymaganym zakresie, toteż brak jest podstaw do wydania decyzji pozytywnej, a co wynika z art. 35 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1333 – dalej "p.b.").

W odwołaniu od powyższej decyzji skarżąca podniosła, że z powołanych przez organ przepisów nie wynika bezwzględny obowiązek projektowania stanowisk postojowych, a brak tych stanowisk w odniesieniu do inwestycji uzasadniony jest sposobem wykorzystania projektowanego budynku, tj. użytkowania go przez uczniów pobliskich szkół oraz pracowników pobliskiego szpitala, wystarczającym będzie zatem zaprojektowanie jedynie miejsc dla rowerów. Podniosła nadto, że w orzecznictwie dopuszcza się możliwość projektowania miejsc postojowych na innych nieruchomościach niż ta, na której powstać ma inwestycja.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00