Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Łd 395/22

Sygn. akt I SA/Łd 395/22 WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 17 sierpnia 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Krawczyk Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Janicki Sędzia WSA Bożena Kasprzak (spr.) Protokolant: St. asystent sędziego Maciej Dębski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi Ł. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 kwietnia 2022 r. nr 0113-KDITP1-1.4012.928.2021.2.ŻR w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną interpretacją indywidualną z dnia 7 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że stanowisko Ł. Sp. z o.o. przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ł. sp. z o.o. (dalej - "Spółka") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uchwałą nr XXXII/829/16 Rady Miejskiej w Ł. z dnia 6.07.2016 r. został wniesiony wkład niepieniężny w postaci prawa własności 3 nieruchomości zabudowanych położonych w Ł. (dalej - "Nieruchomości") oraz dokumentacji technicznej wraz z autorskimi prawami majątkowym i prawami zależnymi do niej o łącznej wartości 18.051.500 zł. W zamian za opisany powyżej aport Miasto Ł. otrzymało 1.805 udziałów po 10.000 zł każdy. Pozostała kwota w wysokości 1.500 zł została przekazana na kapitał zapasowy Spółki. Następnie na podstawie Uchwały nr VII/252/19 z dnia 27 marca 2019 r. Rada Miejska w Ł. powierzyła Spółce wykonywanie zadań własnych gminy z zakresu rewitalizacji obejmujących realizację przedsięwzięć rewitalizacyjnych, dotyczących nieruchomości przekazanych przez Miasto Ł. tytułem aportu (dalej - "Powierzenie Zadań"). Zgodnie z treścią przedmiotowej uchwały Prezydent Miasta Ł. działający jako zgromadzenie wspólników spółki został upoważniony do ustalenia zasad i sposobu wykonywania ww. zadań. W związku z uchwałą nr VII/252/19 z dnia 27.03.2019 r. Rady Miasta Ł. w dniu 17 grudnia 2019 r. została podjęta uchwała Nr 47/2019 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki, określająca zasady wykonywania zadań rewitalizacyjnych. W uchwale tej zostały określone zasady rozliczania rekompensaty, które zostały powiązane z nieruchomościami wniesionymi do spółki uchwałą RM z 6.07.2016, dotyczącymi podwyższenia kapitału zakładowego spółki. W przedmiotowej uchwale strony wskazały wprost, że do czasu wykorzystania w formie rekompensaty wynikającej z wniesionych w 2016 roku aportem nieruchomości, Spółce nie przysługuje roszczenie o dofinansowanie Miasta. Dodatkowo do uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z 17.12.2019 r. w załączniku do niej została wyliczona szacunkowa kwota rekompensaty. Celem powierzenia Spółce realizacji zadań własnych Miasta, jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych dotyczących nieruchomości wniesionych do Spółki poprzez budowę, remont i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2020, poz. 1333 z późn. zm.), w tym prac, badań i robót budowlanych prowadzonych przy zabytkach zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2021, poz. 710 z późn. zm.) oraz wszelkich innych działań warunkujących odbiór inwestycji dla budynków posadowionych na nieruchomościach stanowiących przedmiot własności Spółki, które to budynki mają charakter zabytków w rozumieniu ww. ustawy i których poprawa stanu technicznego i estetycznego ma kluczowe znaczenie dla powodzenia Gminnego Programu Rewitalizacji (gminny program rewitalizacji dla Miasta Ł. stanowiący załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Ł. nr XXXV/916/16 z 28 września 2016 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Ł.) realizowanego przez Miasto, a następnie takie gospodarowanie tymi nieruchomościami, którego priorytetem nie będzie osiąganie zysku, lecz podporządkowanie celom wpisującym się w gminne programy oraz strategie społeczne i gospodarcze, zmierzające ostatecznie do wyprowadzenia danego obszaru ze stanu kryzysowego. Całość ewentualnych nadwyżek przychodów nad kosztami funkcjonowania Nieruchomości, które zostaną wypracowane z eksploatacji Nieruchomości, zostanie przeznaczona w szczególności na budowę, remonty i roboty budowlane prowadzone przy zabytkach zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz wszelkie inne działania warunkujące odbiór inwestycji budynków posadowionych na nieruchomościach stanowiących własność Ł. (w tym również Nieruchomościach), a zatem niniejsze powierzenie Spółce obowiązków świadczenia usług publicznych zakłada, że Spółka - w ramach realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych objętych tym powierzeniem - nie wypracuje nadwyżki finansowej, którą mogłaby przeznaczyć na jakiekolwiek inne cele, jak tylko kolejne etapy procesu rewitalizacji na terenie Miasta Ł.. Z uwagi na konieczność uniknięcia ryzyka udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej niezbędne było określenie zasad wykonywania powierzenia w taki sposób, żeby było ono zgodne z prawem Unii Europejskiej dotyczącym pomocy publicznej w szczególności zaś z warunkami określonymi decyzją Komisji Europejskiej 2012/21 z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE z 2012 r., L7/3) (Decyzja UOIG). W związku z Powierzonymi Zadaniami Spółka może otrzymać rekompensatę ponoszonych kosztów. Ponieważ jednak intencją Stron było Powierzenie Zadań Spółce wyłącznie przy wykorzystaniu wniesionych Aportem Nieruchomości, realizacja tych zadań nie będzie wymagała dodatkowego wsparcia finansowego ze strony Miasta, a Miasto w okresie powierzenia nie planuje wypłacenia Spółce rekompensaty. Zgodnie z uchwałą Nr 47/2019 r. przez rekompensatę należy rozumieć każdą korzyść, zwłaszcza finansową, przyznaną bezpośrednio lub pośrednio przez organ właściwy z funduszy publicznych, w tym także środków Unii Europejskiej, w okresie realizacji zobowiązania z tytułu świadczenia Powierzonych Zadań lub powiązaną z tym okresem. Rekompensata obejmuje rekompensatę pieniężną oraz rekompensatę przekazywaną w innych formach. W związku z Powierzeniem Zadań Spółce co roku ustalana jest jednak wartość rekompensaty na dany rok w celu kontroli jej maksymalnego dopuszczalnego poziomu. Maksymalny dopuszczalny poziom rekompensaty w okresie powierzenia będzie wyliczony według następującego wzoru: R = Kp - Pp - Zkom + Rz, gdzie: R - maksymalna dopuszczalna rekompensata (w różnych formach) finansująca koszty świadczenia Powierzonych Zadań Kp - koszty działalności powierzonej, Pp - przychody z działalności powierzonej, Zkom - zysk na działalności komercyjnej powiązanej ze świadczeniem Powierzonych Zadań (jeśli występuje), Rz - rozsądny zysk. Zabieg ten ma na celu zapewnienie, że Spółka nie otrzyma nadmiernej rekompensaty. Wartość wyliczonej rekompensaty na dany rok nie jest jednak fizycznie wypłacana, bowiem Strony ustaliły, iż dopóki wartość rekompensaty nie przekroczy wartości Aportu dopóty rekompensata nie będzie wypłacana. Dopiero w momencie, gdy skumulowane kwoty rekompensat przekroczą wartość Aportu, to wówczas Miasto może dokonać dopłaty brakującej kwoty rekompensaty powyżej wartości wniesionych Aportem Nieruchomości. Jednocześnie zaznaczono, że Rekompensata jako jedna z postaci pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE może być wypłacana w różnorakich formach, w tym również w formie operacji kapitałowych (dokapitalizowanie lub aport majątkowy), gdzie zastosowanie mają swoiste dla danej formy regulacje prawne, w tym podatkowe. Spółka spełniając wymogi stawiane Decyzją UOIG prowadzi monitoring poziomu rekompensaty mając na uwadze różnorakość jej form a uzyskany wynik ma jedynie na celu sprawdzenie, czy nie zachodzą przesłanki do wskazania, że Spółka otrzymała nadmierną rekompensatę, która w całym okresie powierzenia będzie musiała podlegać stosownemu zwrotowi. Jeżeli nawet w danym roku występować będzie możliwość pozyskania dodatkowej rekompensaty, to do momentu zaakceptowania takiego stanu rzeczy przez Miasto, Spółka nie ma jakiejkolwiek podstawy do rozliczenia tego niedoboru z Miastem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00