Postanowienie WSA w Szczecinie z dnia 12 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Sz 383/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk - Meder po rozpoznaniu w dniu 12 sierpnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi E. W. na postanowienie Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w S. z dnia [...] marca 2022 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej postanawia: 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić skarżącej kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) uiszczoną tytułem wpisu od skargi.
Uzasadnienie
E. W. (dalej zwana: "skarżącą"), zastępowana przez radcę prawnego, wystąpiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ze skargą
na postanowienie Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w S. z dnia [...] marca 2022 r., nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie kontrolerów Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w S. z dnia [...] lutego
2022 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia na skarżącą kary pieniężnej za nieusprawiedliwione niestawiennictwo na przesłuchanie.
W uzasadnieniu skargi wnosząca ją wskazała, że upatruje podstaw
do wniesienia skargi w tej sprawie w art. 3 § 2 pkt 2, ewentualnie w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329). Jak podniosła skarżąca, przedmiotem postępowania sądowoadministracyjnego czyni zawarte w zaskarżonym postanowieniu
i poprzedzającym je postanowieniu władcze rozstrzygnięcie w sprawie indywidualnej, o charakterze publicznoprawnym, dotyczące obowiązku wynikającego z przepisu prawa.
Uprzedzając ewentualne zarzuty co do braku kognicji sądu administracyjnego
w tej sprawie, skarżąca podniosła, iż pomimo tego, że ustawa z dnia 23 grudnia
1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1200 ze zm., dalej zwanej "ustawą o NIK") nie przewiduje kontroli sądowej w odniesieniu do postanowień takich jak zaskarżone, nie stoi to na przeszkodzi do wniesienia skargi. Skarżąca wskazała