Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 3 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Sz 161/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj Sędzia WSA Marzena Kowalewska (spr.) po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo M. na decyzję Inne z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie określenia opłaty podwyższonej za pobór wód podziemnych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Inne na rzecz skarżącego P. M. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 21 grudnia 2021 r. znak SZ.ZUO.4.471.2662.OP.2018.AŁ Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (dalej: "Dyrektor ZZ") określił P. (dalej: "Nadleśnictwo") za okres II kwartału 2018 r. opłatę podwyższoną w wysokości [...] PLN za pobór wód podziemnych na potrzeby Leśniczówki P. gm. K. bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zintegrowanego.

Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia Dyrektor ZZ wskazał art. 273 ust. 6 w związku z art. 281 ust. 1 pkt. 1, art. 14 ust. 2 i 6 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U.2021.2233 t.j. ze zm.; dalej: "u.p.w.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2021.735 t.j. ze zm.; dalej: "K.p.a.").

Jak wynika z uzasadnienia zaskarżonej decyzji 29 listopada 2021 r. PGW WP Zarząd Zlewni w Szczecinie ustaliło, w formie informacji kwartalnej Nadleśnictwu za okres II kwartału 2018 r. opłatę podwyższoną w wysokości [...] PLN za pobór wód podziemnych na potrzeby Leśniczówki P. gm. K. bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego lub zintegrowanego.

Nadleśnictwo złożyło reklamację, w której nie zgodziło się z wysokością opłaty.

14 grudnia 2021 r. Nadleśnictwo dokonało zapłaty tytułem przedmiotowej opłaty w wysokości [...] PLN.

Organ nie uznał reklamacji Nadleśnictwa, gdyż pobór wody na potrzeby leśniczówek zamieszkiwanych przez pracowników Lasów Państwowych wraz z rodzinami nie spełnia wymogów zwykłego korzystania z wód na zasadach określonych w art. 33 u.p.w. i wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Organ zwrócił uwagę, że pomimo tego, iż ustawodawca wyłączył z przepisów Prawa ochrony środowiska regulacje dotyczące wód i kompleksowo uregulował je w przepisach Prawa wodnego, to jednak Prawo ochrony środowiska nadal jest podstawowym aktem prawnym w systemie polskiego prawa w zakresie przepisów ochrony środowiska. Ma to istotne znaczenie z perspektywy danin publicznych związanych z korzystaniem ze środowiska, ponieważ w świetle art. 275 Prawa ochrony środowiska do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska oraz administracyjnych kar pieniężnych są zobowiązane podmioty korzystające ze środowiska, z wyjątkiem osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami w zakresie, w jakim korzystanie wymaga pozwolenia na korzystanie ze środowiska. Z art. 3 pkt 20 Prawa ochrony środowiska wynika, iż pojęcie jednostki organizacyjnej niebędącej przedsiębiorcą jest szerokie i obejmuje wszelkie twory organizacyjne, niezależnie od ich statusu prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00