Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 lipca 2022 r., sygn. III SA/Łd 330/22
Dnia 14 lipca 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Sędziowie: Sędzia WSA Joanna Wyporska -Frankiewicz (spr.) Sędzia NSA Janusz Nowacki Protokolant: st. asystent sędziego Anna Łuczyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipca 2022 roku sprawy ze skargi Gminy Przedbórz na decyzję Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 21 lutego 2022 roku nr 2/RP/2022 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty wraz z odsetkami i zwrotu kwoty w związku z realizacją projektu oddala skargę. [pic]
Uzasadnienie
Przedmiotem kontroli sądowej w niniejszej sprawie była decyzja Zarządu Województwa Łódzkiego (zwanego dalej: "Zarządem Województwa") z dnia 21 lutego 2022 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty.
Z akt sprawy wynika, iż Gmina Przedbórz (dalej: "Skarżąca", "strona" lub "strona skarżąca") wystąpiła do Zarządu Województwa o stwierdzenie nadpłaty i zwrot części dofinansowania zwróconego przez nią jako środki przeznaczone na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynku Urzędu Miejskiego w Przedborzu przy ul. Pocztowej w Przedborzu i Szkoły Podstawowej w Górach Mokrych". Jako podstawę prawną swojego wniosku strona skarżąca wskazała przepis art. 75 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) domagając się wydania decyzji określającej kwotę nadpłaty w wysokości 52.417,53 zł wraz z odsetkami (w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych) w wysokości 4.227,00 zł oraz oprocentowaniem. W ocenie strony skarżącej kwota ta została niesłusznie pobrana przez Instytucję Zarządzającą, poprzez zakwalifikowanie jej jako zwrot środków w związku z art. 207 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – podczas, gdy wolą beneficjenta była wpłata kwoty do depozytu. Strona skarżąca wyjaśniła, że powyższe działanie miało jedynie uchronić ją przed koniecznością uiszczania wysokich odsetek w związku z żądaniem przez Instytucję Zarządzającą zwrotu kwot należności głównych wraz z odsetkami w wysokości określonych jak dla zaległości podatkowych, liczonych od dnia przekazania środków do dnia dokonania zwrotu, w związku z realizacją projektu. Ponadto podniosła ona, że Instytucja Zarządzająca nie uwzględniła istnienia zastrzeżeń wniesionych przez beneficjenta do przeprowadzonej przez nią kontroli. A odnosząc się do podnoszonych przez Instytucję Zarządzającą zastrzeżeń w Informacjach pokontrolnych strona wskazała, iż są one, w odniesieniu do okien w budynku SP w Górach Mokrych oraz opraw oświetleniowych wbudowanych w tym budynku - SP w Górach Mokrych - niezasadne. Strona skarżąca podkreśliła bowiem, że stanowisko Instytucji Zarządzającej w przedmiotowym zakresie jest błędne, gdyż w budynku Szkoły Podstawowej w Górach Mokrych zostało wymienionych 6 szt. okien o wymiarach 130 x 60 cm oraz 2 szt. okien o wymiarach 90 x 100 cm - co potwierdza materiał dowodowy. Uwypuklono przy tym, iż strona skarżąca nie zgadza się również z uznaniem za "niekwalifikowane" wydatków poczynionych na zamontowanie opraw oświetleniowych - w informacji pokontrolnej Instytucja Zarządzająca wskazała, jakoby zamontowane zostały oprawy natynkowe, gdy tymczasem w audycie oświetlenia z maja 2016 r. wbudowanego w budynku SP w Górach Mokrych w pkt. 4.3. wskazano projektowany typ opraw jako oprawy wstropowe ze źródłem światła typu LED. Zaznaczono przy tym, że oprawy oświetleniowe w SP w Górach Mokrych zawsze były i są do chwili obecnej oprawami natynkowymi, co potwierdza oświadczenie audytora energetycznego o dokonaniu omyłkowego opisu opraw oraz złożone w dniu 19 lutego 2019 r. oświadczenie wykonawcy a także ceny lamp natynkowych i ceny lamp wstropowych z hurtowni, w której w 2017 r. wykonawca oprawy te zakupił. Nadto podniesiono, że zgodnie z prawem budowlanym oprawy wstropowe powinny być zamontowane w sufitach podwieszanych, co z powodu nieistnienia w Szkole Podstawowej w Górach Mokrych takich sufitów, nie było technicznie możliwe.