Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. III OSK 1401/21
Dnia 12 lipca 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Zdrowia od pkt 1, 2 i 4 wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 marca 2019 r. sygn. akt II SAB/Wa 697/18 w sprawie ze skargi M.H. na bezczynność Ministra Zdrowia w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 marca 2019 r. sygn. akt II SAB/Wa 697/18, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M.H. na bezczynność Ministra Zdrowia w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej, stwierdził, że organ dopuścił się bezczynności w rozpoznaniu punktu 2 wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej (pkt 1); stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2); oddalił skargę w pozostałym zakresie (pkt 3); zasądził od Ministra Zdrowia na rzecz skarżącego M.H. kwotę 597 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 4).
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniósł Ministra Zdrowia. Zaskarżając wyrok w zakresie pkt 1, 2 i 4, na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm., dalej w skrócie "p.p.s.a.") zarzucił:
1) naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:
a) art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1330 ze zm., dalej w skrócie "u.d.i.p.") w związku z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1845 ze zm., dalej w skrócie "u.s.i.o.z."), poprzez dokonanie błędnej wykładni pojęcia informacji publicznej, polegającej na utożsamieniu wykonywania zadań publicznych przez Centralny Wykaz Pracowników Medycznych (dalej w skrócie "CWPM"), o którym mowa w art. 17 u.s.i.o.z., będący rejestrem medycznym w rozumieniu tej ustawy, z informacją publiczną, co doprowadziło do niewłaściwego zastosowania tego przepisu w stosunku do danych osobowych zawartych w CWPM i co w konsekwencji skutkowało stwierdzeniem przez Sąd pierwszej instancji – na podstawie art. 149 § 1 pkt 3 p.p.s.a. – bezczynności organu w rozpoznaniu pkt 2 wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej;