Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. I FSK 706/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Maja Chodacka, po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej T. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1768/21 w sprawie ze skargi T. sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2021 r. nr 1401-IOA.4033.57.2021.BJ w przedmiocie przedłużenia terminu dokonania zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za maj 2020 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 17 stycznia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1768/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.), dalej "P.p.s.a.", oddalił skargę T. sp. z o.o. (dalej "Spółka" lub "Skarżąca") na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej "organ odwoławczy" lub "organ") z 10 czerwca 2021 r. w przedmiocie przedłużenia terminu dokonania zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za maj 2020 r.

Zdaniem Sądu pierwszej instancji wydając zaskarżone postanowienie organ wykazał, że zasadność spornego zwrotu podatku wymaga dodatkowego zweryfikowania. Jak wskazano w uzasadnieniu tego postanowienia, Spółka funkcjonuje w branży m.in. usług outsourcingu IT oraz dokonuje transakcji obrotu m.in. drobną elektroniką oraz żelami do dezynfekcji rąk. Istotny jest też schemat prowadzonej działalności. Nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykazane do zwrotu wynikają bowiem głównie z zakupów opodatkowanych stawką 23% przy jednoczesnej sprzedaży tych towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej "WDT") opodatkowanej stawką 0%, co może wskazywać, że uzyskiwanie wysokich kwot zwrotu VAT jest podstawowym założeniem działalności Spółki. Wobec Skarżącej zostały też podjęte czynności zmierzające do zbadania zasadności zwrotu, które nie zostały jeszcze zakończone. Ponadto z posiadanych już przez organ materiałów i informacji wynika, że Spółka może uczestniczyć w procederze wyłudzania VAT w drodze fikcyjnych transakcji. Okoliczność, że w łańcuchach dostaw towarów, w których uczestniczy Spółka, biorą udział podmioty zarejestrowane w Polsce, które bądź w ogóle nie złożyły deklaracji podatkowych, bądź je złożyły z opóźnieniem bez dokonania zapłaty wykazanych zobowiązań, a więc w stosunku do których zachodzi uzasadnione podejrzenie udziału w tzw. zorganizowanym oszustwie VAT z udziałem "znikających podatników", obliguje organ podatkowy do kompleksowego wyjaśnienia okoliczności związanych z ustaleniem rzeczywistej roli podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw, a także charakteru zawartych transakcji. Nie bez znaczenia jest też wysokość wnioskowanego zwrotu podatku (1.468.919 zł).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00