Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2022 r., sygn. III OSK 2728/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 5 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Łd 762/19 w sprawie ze skargi W. K. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 10 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 762/19, oddalił skargę W. K. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] lutego 2019 r., nr [...], w przedmiocie odmowy potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji wyżej wymienioną decyzją Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, na podstawie art. 138 § 1 w zw. z art. 127 § 3 K.p.a. oraz art. 5 w związku z art. 2 oraz art. 3 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 690, z późn. zm.) – dalej: "ustawa o działaczach opozycji antykomunistycznej", w sprawie w której stroną jest W. K., utrzymał w mocy decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] lipca 2018 r. Nr [...], odmawiającą potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.
W. K. (dalej: "skarżący") w dniu [...] listopada 2017 r. złożył do Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wniosek o potwierdzenie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych, wskazując okoliczności tejże działalności. Organ administracji publicznej wystąpił o przeprowadzenie kwerendy archiwalnej do Instytutu Pamięci Narodowej – dalej: "IPN". IPN przekazał organowi kopie dokumentów dotyczących strony. Dokumenty pochodzą z teczki zatytułowanej: "Teczka personalna właściciela lokalu kontaktowego krypt. "[...]" K. W., s. Z., ur. [...] sierpnia 1943 r.". Ze znajdującego się w teczce "Wniosku o opracowanie kandydata na dysponenta lk z dnia [...] listopada 1986 r." wynika, że chorąży J. S. — starszy inspektor Wydziału III-l - wystąpił o zatwierdzenie wniosku o opracowanie na kandydata na dysponenta lk W. B. K., syna Z. i S. z domu K., ur. [...] sierpnia 1943 r. w [...]. W uzasadnieniu wniosku znalazły się informacje, że kandydat był wówczas właścicielem mieszkania typowanego na lokal kontaktowy; znajdowało się ono w dogodnym miejscu, a dotarcie do niego nie stanowiło utrudnienia, ani dla TW, którzy mieli być do niego wprowadzani, ani też dla funkcjonariuszy SB. W dokumentach znajduje się też postanowienie z dnia [...] października 1988 r. o zakończeniu korzystania z wymienionego lokalu. Funkcjonariusz SB, którego podpis widnieje pod wymienionym postanowieniem, zadeklarował, że dysponent mieszkania pomimo wyraźnego zobowiązania udostępnienia SB mieszkania pod adresem — ul. [...] w [...] — nie wywiązał się ze swojej obietnicy. Przy każdorazowej rozmowie odwlekał termin przekazania kluczy, uzasadniając to wymyśloną historią. Przypuszczalnie powodem takiego postępowania była chęć, przy wykorzystaniu SB, posiadania dwóch mieszkań.