Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. I SA/Bd 700/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Tomasz Wójcik Sędziowie: sędzia WSA Urszula Wiśniewska asesor WSA Joanna Ziołek (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Marcin Frydrych po rozpoznaniu na rozprawie zdalnej w dniu 6 lutego 2024 r. sprawy ze skargi P. G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 listopada 2023 r. nr 0401-IOD2.4132.1.2023 w przedmiocie odmowy ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za 2023 r. oddala skargę

Uzasadnienie

[...] (dalej: "Skarżący") zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w [...] z wnioskiem w sprawie ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2023 r. w pełnym zakresie z uwagi na możliwość skorzystania przez podatnika z ulgi abolicyjnej.

W następstwie dokonanych ustaleń Naczelnik Urzędu Skarbowego w [...] decyzją z [...] lipca 2023 r. odmówił ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2023 r. W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał, iż jednostka pływająca [...] (nr [...]), na pokładzie której Skarżący będzie wykonywał pracę najemną w charakterze marynarza, kwalifikowany jest według dokumentów przedłożonych przez Skarżącego jako statek typu Other Cargo Ship (inny towarowiec). W rzeczywistości natomiast według ogólnodostępnych informacji zamieszczonych na stronach internetowych, tj. [...] oraz [...] określany jest jako Offshor Support Vessel (OSV) i jest barką noclegową - statkiem zapewniającym zakwaterowanie. Nadto jak wynika z oficjalnej strony internetowej [...] Ltd - przedsiębiorstwa eksploatującego statek, firma ta zajmuje się dostarczaniem specjalistycznych rozwiązań morskich, wspierając wydobycie ropy naftowej i gazu oraz energii odnawialnej na kluczowych rynkach na całym świecie. Usługi te obejmują wsparcie podwodne, zakwaterowanie na morzu i logistykę projektów oraz czarterowanie statków. Przedsiębiorstwo [...] Ltd posiada, zarządza, eksploatuje flotę ponad 60 statków zaprojektowanych z wysokimi specyfikacjami, aby wspierać cały cykl morskich projektów. Organ podatkowy stwierdził, iż pomimo, że [...] jest statkiem morskim, który przemieszcza się pomiędzy miejscami położonymi w rożnych państwach (pływa po wodach międzynarodowych) to nie jest "eksploatowany w transporcie międzynarodowym". Zdaniem organu jego źródłem przychodu nie jest transport morski. Statek używany jest w żegludze do określonych celów własnych, nie służy zatem do przewozu osób i ładunku w celach zarobkowych. W związku z powyższym nie spełnia on kryteriów określonych w art. 15 ust. 3 umowy z dnia 4 listopada 2012 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz protokół do tej umowy (Dz.U. z 2014 r. nr 250 poz. 443; dalej: "Umowa polsko - singapurska").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00