Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. II FSK 2837/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Dumas, Sędziowie Sędzia NSA Jan Grzęda, Sędzia WSA del. Małgorzata Bejgerowska (sprawozdawca), Protokolant Karolina Zarzycka-Ciołkiewicz, po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 3/19 w sprawie ze skargi B. sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 października 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od B. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 czerwca 2019 r., o sygn. akt III SA/Wa 3/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm. - dalej w skrócie: "P.p.s.a."), oddalił skargę B. sp. z o.o. w W. (dalej jako: "strona", "spółka" lub "skarżąca") na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 października 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.267.2018.2.PW, w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Pełna treść uzasadnienia zaskarżonego orzeczenia dostępna jest na stronie internetowej https://orzeczenia.nsa.gov.pl/.

Sąd pierwszej instancji przedstawił w powyższym wyroku następujący stan faktyczny.

1.1. Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu na skutek zmiany podmiotu dysponującego rezerwacją częstotliwości, określenia wysokości w jakiej spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu udziału w procesie zmiany podmiotu dysponującego rezerwacją częstotliwości oraz określenia momentu, w którym spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu udziału w tym procesie i określenia momentu, w którym spółka powinna rozliczyć koszty podatkowe. Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w celu świadczenia usług telekomunikacyjnych strona oraz A S.A. (każdy podmiot z osobna) pozyskali w drodze decyzji administracyjnych wydanych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej jako: "Prezes UKE") rezerwacje częstotliwości w paśmie [...] MHz za opłatą jednorazową zapłaconą przez stronę oraz A (każda z osobna - przy czym kwota opłaty dla A w rezerwacji częstotliwości [...] MHz z 2013 r. jest wyższa od kwoty opłaty dla spółki w rezerwacji częstotliwości [...] MHz z 2014 r.). Rezerwacja częstotliwości pozyskana przez A na paśmie [...] MHz w 2013 r. posiada termin obowiązywania do dnia [...] r., natomiast rezerwacja częstotliwości pozyskana przez stronę w 2014 r. - do dnia [...] r. Spółka uznała powyższą opłatę za koszt dotyczący okresu przekraczającego rok podatkowy, w myśl art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm. – dalej w skrócie: "u.p.d.o.p.") i konsekwentnie rozlicza ją proporcjonalnie w każdym roku obowiązywania rezerwacji częstotliwości. W chwili składania niniejszego wniosku część kwoty ustalonej opłaty, która przypada w rozliczeniu na okres przyszły, nie została jeszcze uwzględniona przez spółkę w rozliczeniu podatkowym. Strona oraz A rozważają zawnioskowanie do Prezesa UKE o dokonanie zmiany podmiotów dysponujących rezerwacjami częstotliwości (tzw. "reshuffling"), w trybie art. 122 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2017 r., poz. 1907 ze zm.). Celem powyższych czynności jest zapewnienie, aby spółka oraz A uzyskali prawa do korzystania z częstotliwości w pasmach [...] MHz i [...] MHz w ramach takich konkretnych bloków przedmiotowych częstotliwości, aby tworzyły one u każdego z nich - wraz z innymi blokami pozostającymi w ich dyspozycji - zasoby umożliwiające spółce oraz A z osobna świadczenie usług telekomunikacyjnych. W przypadku wydania przez Prezesa UKE decyzji zgodnych z wnioskami strony oraz A, co umożliwi tym podmiotom dysponowanie posiadanymi częstotliwościami w zmienionej aranżacji zakresów częstotliwości, (rezerwacje częstotliwości w paśmie [...] MHz oraz rezerwacje częstotliwości w paśmie [...] MHz), w związku z różnicą w terminach obowiązywania rezerwacji częstotliwości (jak wskazano powyżej), A zapłaci spółce uzgodnioną pomiędzy stronami kwotę + VAT (jeśli wystąpi). Obie spółki planują zawrzeć umowę, w której opisane zostaną warunki współpracy, polegające na określeniu katalogu działań spółki oraz A w celu doprowadzenia do wydania przez Prezesa UKE decyzji i ich wykonania, a także ustalenia w zakresie powyższej kwoty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00