Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Białymstoku z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Bk 369/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Lemańska (spr.), , po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 czerwca 2022 r. skargi M. S. reprezentowanego przez przedstawicieli ustawowych P. S. i A. S. na zarządzenie P. Kuratora Oświaty w B. z dnia [...] marca 2022 r. nr [...] w przedmiocie powołania Wojewódzkiej Komisji Odwoławczej Wojewódzkiego Konkursu Historycznego w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2021/2022 p o s t a n a w i a odrzucić skargę ,

Uzasadnienie

M. S., reprezentowany przez przedstawicieli ustawowych P. i A. S., wniósł do sądu administracyjnego skargę na zarządzenie P. Kuratora Oświaty w B. z dnia [...] marca 2022 r. nr [...] w sprawie powołania Wojewódzkiej Komisji Odwoławczej Wojewódzkiego Konkursu Historycznego w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2021/2022. W skardze zarzucono, że dwie osoby biorące udział w wydaniu rozstrzygnięcia o wynikach Wojewódzkiego Konkursu Historycznego zasiadały również w Komisji Odwoławczej, a zatem podlegały wyłączeniu z mocy prawa na podstawie art. 24 § 1 pkt 5 K.p.a. Sformułowano wniosek o uchylenie zaskarżonego zarządzenia.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej odrzucenie, ewentualnie oddalenie. Wyjaśnił, że w orzecznictwie sądów administracyjnych (na które się powołał) utrwalony jest pogląd, iż do organizacji i przeprowadzania konkursów przedmiotowych nie znajdują zastosowania przepisy K.p.a., w tym powołany w zarzutach skargi przepis art. 24 § 1 pkt 5 K.p.a. Organ wskazał na regulację art. 51 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2021 r., poz. 1082 ze zm.; dalej: P.o.) oraz § 3 i § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. 2020 r., poz. 1036; dalej: rozporządzenie MENiS) wywodząc, że organizację konkursów, powoływanie komisji konkursowych i zadania komisji, w tym tryb jej pracy na poszczególnych stopniach konkursu, określają regulaminy. Są one zaliczane do źródeł prawa o charakterze wewnętrznym, stanowią formę działania organu w relacjach z podległymi mu podmiotami, służą realizacji zadań wskazanych ustawą, ale nie mogą stanowić podstawy działań wobec obywateli, tj. działań przybierających postać aktów administracyjnych oraz podlegających zaskarżeniu do sądu administracyjnego. W ocenie organu, zaskarżone zarządzenie nie jest również aktem prawa miejscowego, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2022 r., poz. 329 ze zm., dalej: P.p.s.a."), bowiem kurator oświaty jako organ niezespolonej administracji rządowej nie jest upoważniony do stanowienia tego rodzaju aktów. Organ wskazał również na regulację § 25 ust. 1 pkt 1 Regulaminu Kuratorium Oświaty w B. i wywiódł, że przepis ten stanowi podstawę działania Kuratora. Do podpisu Kuratora zastrzeżone są wewnętrzne akty prawne. Każdorazowo kiedy Kurator dokonuje jakiejś czynności, która nie stanowi elementu postępowania administracyjnego ani nie jest poleceniem służbowym, a ustawa nie zastrzega innej formy działania, co do zasady przyjmuje się, że wydaje on zarządzenie. Te stanowią zaś akty prawa wewnętrznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00