Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 15 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Sz 87/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz Sędziowie Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.), Asesor WSA Krzysztof Szydłowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Kurator Oświaty z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie potrzeby kształcenia specjalnego I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Kurator Oświaty na rzecz skarżącej B. K. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1. Na wniosek B. K. (dalej przywoływana jako: ‘Skarżąca"), Zespół Orzekający Centrum Psychologicznego -Pedagogicznego w S. , działając na podstawie art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, wydał w dniu [...] maja 2021r. orzeczenie nr [...] o potrzebie kształcenia specjalnego syna Skarżącej P. K. , na okres nauki w szkole ponadpodstawowej ze względu na niepełnosprawność dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (z [...], w tym z zespołem [...], niepełnosprawne ruchowo, w tym z [...]).
W uzasadnieniu orzeczenia Zespół Orzekający przedstawił diagnozę funkcjonowania ucznia z uwzględnieniem potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień oraz występujących w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie,
W zaleceniach w pkt 1 ppkt 1-5 Zespół Orzekający wskazał między innymi, że konieczny jest udział ucznia w specjalistycznych zajęciach terapeutycznych, których celem będzie wspieranie rozwoju ucznia, szczególnie w zakresie zaburzonych funkcji związanych z triadą zaburzeń autystycznych i niepełnosprawnością intelektualną.
Ponadto, w pkt 1 ppkt 6 lit. a – l orzeczono, że należy dostosowywać wymagania edukacyjne do możliwości ucznia, w tym w zakresie języka polskiego - zmniejszać liczbę i obszerność zadań, dzielić materiał do nauki na mniejsze partie, wyznaczać czas na ich opanowanie i terminy odpytywania, wprowadzać dodatkowe środki dydaktyczne (np. ilustracje, programy komputerowe), odwoływać się do sytuacji znanych uczniowi z codziennego życia. W zakresie języka obcego nowożytnego - zmniejszać liczbę słówek do zapamiętania, dawać uczniowi więcej czasu na ich przyswojenie, wymagania w wypowiadaniu się na określony temat ograniczać do kilku krótkich, prostych zdań. W przedmiotach jak matematyka, fizyka, chemia - często odwoływać się do konkretów (np. graficzne przedstawienie zadania), omawiać niewielkie partie materiału i o mniejszym stopniu trudności, podawać uczniowi polecenia w prostszej formie, dawać uczniowi więcej czasu na wykonanie zadania, zwiększać liczbę powtórzeń dla lepszego przyswojenia przez ucznia danej partii materiału. W zakresie przedmiotów biologia, historia - można wypisywać kilka podstawowych pytań, na które uczeń powinien znaleźć odpowiedź, podobnie postępować przy powtórkach materiału, dawać uczniowi więcej czasu na przygotowanie i opanowanie danej partii materiału, dzielić mu materiał do nauki na mniejsze części, wyznaczać czas na ich zapamiętanie i terminy odpytywania. W zajęciach z muzyki, wychowania fizycznego, plastyki, techniki podpowiadać uczniowi temat pracy plastycznej, technicznej, w ocenianiu zwracać większą uwagę na wysiłek włożony w wykonanie zadania niż ostateczny efekt pracy, na lekcjach wf-u wskazane jest ocenianie głównie postępów poczynionych przez ucznia.