Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Łd 878/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Robert Adamczewski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Asesor WSA Tomasz Porczyński Protokolant St. asystent sędziego Marcelina Niewiadomska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi "S." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w Ł. na zarządzenie pokontrolne Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Łodzi z dnia 2 września 2021 r. nr I.7023.119.2021 w przedmiocie ochrony środowiska 1. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne; 2. zasądza od Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Łodzi na rzecz strony skarżącej "S." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w Ł. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. dc
Uzasadnienie
II SA/Łd 878/21
Uzasadnienie
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wpłynęła skarga "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w Ł. na zarządzenie pokontrolne Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z 2 września 2021 r. (znak I.7023.119.2021, L.Dz.2021.6815) w przedmiocie ochrony środowiska.
Z akt sprawy wynika, że od 22 czerwca do 15 lipca 2021 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Łodzi przeprowadzili w firmie "A" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w Ł. (dalej: skarżąca lub Spółka) kontrolę planową udokumentowaną protokołem kontroli nr [...]. Jako cel kontroli określono kontrolę przestrzegania przepisów o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz przepisów o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi za lata 2017-2020, zaś skarżącego określono jako mikroprzedsiębiorcę.
W toku kontroli ustalono, że przedsiębiorstwo zajmuje się sprowadzaniem sprzętu elektrycznego i elektronicznego zza granicy (głównie z Włoch i Niemiec) oraz wprowadzaniem do obrotu po raz pierwszy na terenie kraju: wszelkiego rodzaju czujników, kolektorów danych, drukarek termicznych, enkoderów obrotowych, enkoderów liniowych, skanerów, urządzeń zdalnej kontroli, systemów wizyjnych. W protokole kontroli wskazano, że przedmiotem sprzedaży są elementy elektroniki aktywnej i pasywnej oraz profesjonalne urządzenia automatyki przemysłowej dla branż takich jak: elektronika, energetyka, przemysł chemiczny, spożywczy, górnictwo, hutnictwo, wyposażenia systemów obsługi klienta. W związku z tym kontrolowana spółka została uznana przez organ za podmiot wprowadzający sprzęt zgodnie z art. 4 pkt 20 ppkt c ustawy z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 1893 ze zm.) [dalej: ustawa o zużytym sprzęcie]. Spółka nie była wpisana do rejestru wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Przedsiębiorstwo nie jest wpisane do Bazy Danych o produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO).