Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 czerwca 2022 r., sygn. I SAB/Po 4/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2022 r. sprawy ze skargi [...] na bezczynność Prezydenta Miasta [...] w przedmiocie wywłaszczenia nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] lutego 2020 r. M. B. wniósł skargę na bezczynność Prezydenta Miasta, polegającą "w szczególności" na zaniechaniu przekazania odwołania P. K. (poprzedniczki prawnej skarżącego) oraz niezałatwieniu sprawy dotyczącej jej odwołania, wniesionego [...] kwietnia 1960 r., od orzeczenia Prezydium Rady Narodowej miasta P. z [...] kwietnia 1960 r. nr [...] Jednocześnie skarżący wniósł o zobowiązanie Prezydenta Miasta do dokonania czynności polegającej na przekazaniu do organu wyższej instancji wraz z aktami sprawy ww. odwołania w terminie 7 dni od dnia zwrotu akt organowi; stwierdzenie że organ dopuścił się bezczynności oraz przewlekłości w prowadzeniu postępowania; stwierdzenie że bezczynność oraz przewlekłość organu miały miejsce z rażącym naruszeniem prawa oraz zasądzenie od organu na rzecz skarżącego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Ponadto wniósł o wymierzenie Prezydentowi grzywny w maksymalnej wysokości dziesięciokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim (ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie odrębnych przepisów) oraz przyznanie skarżącemu od Prezydenta sumy pieniężnej w wysokości połowy ustalonej według powyższych kryteriów kwoty.

W uzasadnieniu skargi strona wskazała, że wbrew przepisom ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.; dalej: "K.p.a.") w sprawie nie doszło ani do przekazania odwołania, ani tym bardziej do wydania nowego orzeczenia w trybie autokontroli, co bezspornie świadczy o pozostawaniu przez Prezydenta w stanie bezczynności, trwającej od 1960 r., a co najmniej od [...] sierpnia 2015 r., tj. od daty odnalezienia odwołania w Archiwum Urzędu Miasta P.. Prezydent Miasta jako organ, który przejął funkcję Prezydium Rady Narodowej w zakresie orzekania o wywłaszczeniu nieruchomości, pozostaje co najmniej od 2015 r. (a nawet od 1960 r.) w niczym nie uzasadnionej zwłoce w załatwieniu sprawy i przekazaniu odwołania właściwemu organowi odwoławczemu. Przekazanie odwołania stanowi prostą czynność materialno - techniczną, zatem zwłoka w jej dokonaniu i tym samym niezałatwienie sprawy przez organ wyższej instancji nie znajduje żadnego uzasadnienia i świadczy o rażącym naruszeniu prawa. W ocenie skarżącego bezczynność organu w niniejszej sprawie miała charakter nie tylko oczywiście bezprawny, ale nastąpiła także z rażącym naruszeniem przepisów. O takiej ocenie działania organu (a raczej jego braku) świadczy przede wszystkim to, że występująca po jego stronie zwłoka w przekazaniu odwołania ma charakter wyjątkowo długotrwały (bo od 1960 r.) oraz nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia w okolicznościach faktycznych, czy też prawnych - ani skarżącemu, ani jego poprzednikom prawnym nie są (i nigdy nie były) znane żadne przeszkody, które uniemożliwiałyby przeprowadzenie przez organ tak prostej czynności, jaką jest przekazanie złożonego w sprawie odwołania do właściwego organu drugiej instancji. Organ ten nie podjął żadnych kroków celem nadania odwołaniu dalszego biegu, przez co pozostaje ona niezałatwiona aż do dzisiaj. Kolejnym oczywistym naruszeniem przepisów postępowania przez Prezydenta Miasta jest brak powiadomienia skarżącego (oraz jego poprzedników prawnych) o przyczynach, dla których sprawa pozostaje nierozpoznana i w ramach której nie podejmowane są w zasadzie żadne czynności. Tym samym opisana w niniejszej skardze sytuacja rażąco narusza nie tylko słuszne interesy skarżącego, ale również podstawowe zasady postępowania administracyjnego, w tym zasadę szybkości postępowania, jak i zasadę pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00