Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2022 r., sygn. I FSK 275/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz, , po rozpoznaniu w dniu 10 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. [...] sp. z o.o. z/s w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 3868/17 w sprawie ze skargi B. [...] sp. z o.o. z/s w W. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 26 września 2017 r. nr [...] w przedmiocie przedłużenia terminu dokonania zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za grudzień 2016 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 13 lipca 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 3868/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.), dalej "P.p.s.a.", oddalił skargę B. sp. z o.o. (dalej "Spółka" lub "Skarżąca") na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej "organ odwoławczy" lub "organ") z 26 września 2017 r. w przedmiocie przedłużenia terminu dokonania zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za grudzień 2016 r.

W uzasadnieniu swojego orzeczenia Sąd pierwszej instancji, odnosząc się w pierwszej kolejności do zarzutu wadliwego doręczenia zaskarżonego postanowienia, wskazał, że nawet ewentualne uchybienie organu w tym zakresie nie miało wpływu na wynik sprawy, gdyż Skarżąca wniosła skargę w terminie. Zdaniem Sądu niezasadne były również zarzuty dotyczące braku wskazania przez organ procedury weryfikacji zwrotu podatku, gdyż termin przedłużenia zwrotu podatku odbywa się zawsze w procedurze czynności sprawdzających, od czego należy oderwać procedurę weryfikacji rozliczenia podatnika, która może być prowadzona równolegle w formach wskazanych w art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm.), dalej "ustawa o VAT". W ocenie Sądu pierwszej instancji wskazane przez organ okoliczności uprawdopodabniały ponadto stwierdzenie, że w rozpoznawanej sprawie zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, bowiem dopiero zakończenie pełnej weryfikacji łańcucha dostaw w ramach prowadzonej przez organ podatkowy kontroli podatkowej pozwoli na ocenę zasadności lub braku zasadności zwrotu VAT. Uzasadnienie zaskarżonego postanowienia jednoznacznie zaś wskazuje na niezakończenie procedury weryfikacyjnej, przez co nie doszło do naruszenia art. 217 § 2 i art. 210 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), dalej "O.p.".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00