Wyrok WSA w Kielcach z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. I SA/Ke 62/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Mirosław Surma, Asesor WSA Andrzej Mącznik (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Kielce - Wschód na uchwałę Rady Gminy R. z dnia 27 marca 2019 r. Nr VI/70/2019 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy R.. stwierdza nieważność § 5 ust. 7, § 20 ust. 2 załącznika do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy Kielce – Wschód wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę na uchwałę nr VI/70/2019 Rady Gminy R. z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy R..
Skarżący zarzucił, że następujące części uchwały: § 5 ust. 7, § 20 ust. 2 zostały podjęte z naruszeniem art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (zwanej dalej "u.z.z.w.") w zw. z art. 7 i 87 oraz 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącym istotne naruszenie prawa.
Wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w części, w zakresie § 5 ust. 7, § 20 ust. 2 Regulaminu, stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały. W uzasadnieniu skargi wskazał, że § 5 ust. 7 Regulaminu poprzez wskazanie, że umowa o zaopatrzenie w wodę (i) lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas określony lub nieokreślony, stanowi przekroczenie zakresu delegacji ustawowej wynikającej z art. 19 ust. 5 pkt 2 oraz art. 6 ust. 1 u.z.z.w. Zdaniem Prokuratora rada gminy nie jest władna do unormowania treści przyszłych umów cywilnoprawnych z obiorcami usług, w ramach aktu prawa miejscowego. Źródłem praw i obowiązków stron powinna być umowa, a regulamin winien określać jedynie kwestie wskazane w art. 19 ust. 5 u.z.z.w. Ponadto, w ocenie Prokuratora, przekroczeniem delegacji ustawowej jest też treść § 20 ust. 2 Regulaminu, ponieważ przepis art. 19 ust. 5 pkt 7 u.z.z.w. nie pozwala na uregulowanie w regulaminie przesłanek wstrzymania zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków przez gminę. Z upoważnienia ustawowego wynika bowiem, że przedmiotem regulacji ma być sytuacja dotycząca zachowania przedsiębiorstwa, gdy dojdzie do niedotrzymania ciągłości usług lub obniżenia jakości świadczonych usług, a nie wskazanie, jakie okoliczności uprawniają przedsiębiorstwo do wprowadzenia takiego ograniczenia lub zaprzestania świadczenia usług. Katalog sytuacji, w jakich przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, został enumeratywnie wskazany w art. 8 ust. 1 u.z.z.w.