Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Bk 279/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński, Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Dudar (spr.), asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 czerwca 2022 r. sprawy ze skarg P. G. i A. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie rejestracji pojazdu 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. na rzecz skarżących P. G. i A. G. kwoty po 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] listopada 2021 r., który wpłynął do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. w dniu [...] listopada 2021 r., pan P.G. (dalej powoływany także jako wnioskodawca, skarżący) wniósł o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji z dnia [...] grudnia 2013 r., nr [...], wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta B. przez Podinspektora Referatu Rejestracji Pojazdów Urzędu Miejskiego w B., w przedmiocie rejestracji pojazdu marki P., nr nadwozia: [...].

W uzasadnieniu wniosku skarżący wskazał, że kwestionowana decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa w związku z tym, że pojazd marki P., nr nadwozia: [...] nie posiada homologacji, która jest obowiązkowa aby pojazd mógł się legalnie poruszać na terenie RP, zgodnie zapisami ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Wnioskodawca zaznaczył, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 19 stycznia 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1560/20, wskazał, że w dniu pierwszej rejestracji w kraju ww. pojazd zarejestrowano bez wymaganego prawem świadectwa homologacji. Skarżący we wniosku przywołał liczne orzeczenia sądów administracyjnych, wskazujące na słuszność jego stanowiska. Zwrócił również uwagę, że dalsze użytkowanie ww. pojazdu skutkuje tym, że brak homologacji należy traktować jak poruszanie się pojazdem bez wymaganych prawem dokumentów i jest obarczone karą. Zaznaczył również, że jest zobowiązany do opłacania ubezpieczenia OC pojazdów, mimo że brak homologacji dyskwalifikuje pojazd do poruszania się po drogach publicznych. Wskazał, że pojazd nie może przejść okresowych badań technicznych, gdyż dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym są niezgodne z centralną ewidencją pojazdów (rozbieżności w naciskach, pojemności skokowej, typie pojazdu, szerokości pojazdu, brak zagłówka ze względu na budowę tylnej kanapy). W ocenie skarżącego, skoro brak homologacji dyskwalifikuje pojazd do poruszania się po drogach publicznych to bezprawnie organ dokonał jego rejestracji i pozwolił jego właścicielowi poruszać się po drogach publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00